woensdag 2 december 2009

verkiezingen

hey allemaal,

hier ben ik weer met een berichtje, een dagje later dan gepland, maar gisteren is het niet meer gelukt door een elektriciteitspanne (voor de verandering)

Dus we beginnen bij vorige week dinsdag. Nadat ik op het internet mijn berichtje had geschreven ben ik nog eventjes gebleven bij mijn tante Ana, ze hadden een nieuwe fitnesstoestel en de ganse familie was hier om eens te kijken (en uit te proberen).

woensdag: 's morgens weer niets speciaals, maar in de namiddag heb ik een soort van grattin gemaakt samen met mijn mama. Er was 's avonds namelijk een verrassingsfeestje voor de oma (papa) want die was jarig. En iedereen zorgde voor iets van eten (wij dus voor de aardappelen). Dus rond 6 uur naar het huis van Ana geweest waar het feestje doorging. Om 7 uur zijn ze dan de grootmoeder gaan oppikken, en ze had echt helemaal niets door (ondanks het lawaai dat de kleine kindjes maakten) totdat ze de deur van de minituin opendeed en er werd gezongen. Na het eten dan met een groot deel van de familie een voetbalmatch gekeken, het was immers de bekerfinale. Een van de ploegen was de favoriete ploeg van mijn broertje en toen ze 1-0 voor kwamen begon die al onrustig te worden (de heenmatch was geeindigd op 1-0 dus er moesten minstens 2 goalen vallen voor er een winnaar was) en toen het 2-0 werd ging mijn broer niet normaal tekeer. Zo een 5 minuten voor tijd zei ik dat ze toch nog moesten opletten want dat het nu nog gevaarlijk zou worden en jawel er kwam veel meer actie in de laatste minuten met af en toe degelijk voetbal. Een paar keer werd er bijna gescoord, maar iedere keer net niet of werd er een verschrikkelijke blunder gemaakt. Er kwam ook een meisje haar cursus kopieëren van chemie en biologie. Ze studeerde natuurwetenschappen, ik heb dus eventjes meegekeken en het was een dikke cursus, maar ik herkende echt superveel. Ik denk dat het niveau wel een gans stuk hoger ligt dan wat ze hier zien in het college, maar volgens mij kan het nooit zo hoog liggen als het niveau bij ons. Toen we gingen vertrekken wilde de grootmoeder bier, dus mijn papa samen met Oscar dat gaan kopen. En dus zijn we ook nog een stuk langer gebleven en toen begon het ook een stuk leuker te worden, de muziek werd aangezet en iedereen wilde nog eens op het fitnesstoestel. Rond 12 uur zijn we dan toch naar huis geweest.

donderdag: Vandaag stond een clausura op het programma. Mijn ouders waren meter en peter van een meisje die het 6e leerjaar had uitgedaan en hier is dat, hoe kan het ook anders, met een feestje. Dus naar het huis van die mensen geweest en echt superlekker eten (die familie is dan ook niet zo groot). En dan ook in een boekje gekeken die je kon sparen met een krant hier. Het ging over de aarde en elk land werd ook afzonderlijk besproken. Ik wilde wel eens weten wat er werd gezegd over België, dus heb dat eens goed bekeken. Slechts een foutje gevonden: de eerste minister is niet aangepast.

vrijdag: ai, ik weet echt niet meer wat ik die dag heb gedaan. Normaal gingen we naar La Ceiba, maar dat is niet doorgegaan omdat er veel was gesloten (vanwege de voorbereidingen van de verkiezingen die zondag werden gehouden). Ik denk dat ik 's avonds ben gaan dansen, maar zelf dat ben ik niet meer zeker.

zaterdag: In de namiddag ben ik gaan helpen in de lavanderia, want ik had geen zin om de ganse dag thuis te zitten. Er was ook een grote discussie, want er was echt veel werk en normaal werken zen dan een beetje de zondagmorgen, maar mijn mama wilde gaan stemmen, dus deze week kon het niet uitgesteld worden. En ze wilde ook naar de kerk, dus moest mijn papa alleen werken (eigenlijk doet hij bijna niets buiten toekijken hoe het meisje in de lavanderia werkt en kijken of de was wel proper is). Ik ben niet meegeweest naar de kerk, ik vind er echt niets aan als het zonder priester is, het trekt echt op niets dan.

zondag: redelijk vroeg opgestaan, want we gingen naar Truchillo. Ookal had AFS gezegd dat ik moest binnen blijven op de dag van de verkiezingen. Ik vond dat de mail veel te laat was verstuurd (woensdag) dus heb ik er mijn voeten aan geveegd en ik denk dat het ook enkel belangrijk was in de grotere steden, in Tocoa zijn er niet de minste problemen. Ik ben zelf meegeweest tot aan het kiesbureau in Truchillo, er was echt zogoed als niemand. De mensen hier zijn niet verplicht om te stemmen, dus velen doen dat niet. En ook veel mensen die dit jaar niet willen omdat ze de achterban van Zelaya zijn en uit protest gaan ze niet gaan stemmen. Daarna zijn we in een restaurant op het strand gaan eten. En heel toevallig kwam Alicia daar toe (op jetski) met haar familie. Deze maand zit er een vrijwilliger van AFS België in het huis van haar familie (De broer van Alicia is 6 jaar geleden naar België gekomen met AFS en de andere jongen die in België zat met AFS leefde in het huis van die vrijwilliger). En wat bleek ze gaan volgende week naar Copan, en ik mag mee!!! Daarna terug naar Tocoa geweest want mijn papa wilde ook gaan stemmen. In Tocoa was er wel iets wat meer volk in het kiesbureau, maar ook niet overdreven veel. (de plaats om te stemmen is ook niet zoals in België met een kieshokje enzo, hier is dat gewoon een grote kartonnen doos die in een hoekje van de ruimte staat en daar moet je dan gaan stemmen.)
Dan eventjes naar de oma (mama) geweest, daar wilden de mensen niet gaan stemmen. Behalve 1 neef die binnenkwam en die zei dat hij TWEE KEER had gestemd. Hij had dus 2 identiteitskaarten (en ze werkten allebei!) dus kon hij 2 keer gaan stemmen. Dus frauderen is hier echt wel heel eenvoudig, ookal hangt het aan de kiesbureaus vol met waarschuwingen dat je niet mag frauderen of dat er een gevangenisstraf op je wacht, maar ik denk dat ze het maar amper nagaan.
's avonds dan een filmpje gekeken (davincicode) in afwachting van de resultaten. Toen de film gedaan was, was al duidelijk wie de winnaar was. De nationalistische partij (blauw) stond voor met meer dan 50 % van de stemmen tegenover de liberale partij (rood) die slechts een 34 % van de stemmen haalde. De andere 3 partijden haalden amper stemmen, elk zo een 3 %.

maandag: 's middags zowat de ganse stad rondgereden met mijn mama, ze moest de cdspeler van de school terugdragen naar de directeur, en dan nog wat producten van oriflame rondrbrengen. Nog net op tijd terug zodanig dat ik kon gaan dansen. En dit keer was het een deftige les, veel gedansd, ik leer wel niet echt veel bij, want het is vooral salsa en daar kan ik de basis wel min of meer van, alleen het draaien lukt me niet. En de andere dansen beginnen ook al goed te lukken. Ik voel me ook een stuk leniger worden, ik kan terug met mijn neus tot aan mijn knie en dat voelt toch goed!

dinsdag: gisteren echt niets gedaan, want mijn ouders waren weg naar La Ceiba omdat mijn mama ziek was en ze wilde een degelijk onderzoek (dat is dus niet mogelijk in Tocoa). Dus ik heb de hele dag samen met de nieuwe meid voor de kindjes gezorgd. Gelukkig wilde het internet min of meer meewerken vandaag. Alé toch het eerste uurtjs, want daarna is de elektriciteit nog maar eens uitgevallen. Waardoor ik mijn berichtje op mijn blog niet kon plaatsen. 's avonds wel naar het gymnasium geweest en ook daar voel ik dat het steeds beter gaat, het lukt me al veel beter om een inspanning te doen in de warmte. Ik zweet wel nog voor dood, maar veel water drinken en af en toe eens pauzeren en dan heb ik geen problemen.

woensdag: Ik ben vandaag voor de eerste keer met de fiets naar het internetcafé gekomen. het is wel redelijk warm om te fietsen en met mijn petje is het een belachelijk zicht om door de straten te gaan, maar het is wel nodig want het weerbericht voor vandaag is 31 graden, zodus. De straten zijn wel redelijk gevaarlijk om door te fietsen dus ik rij echt supervoorzichig. Er zijn hier niet echt verkeersregels, zodus, voor een fietser is dat niet zo goed, maar ik ben er goed en wel geraakt.

Zo dat is het een beetje tot nu toe. Morgen vertrek ik voor 4 dagen naar Copan en hopelijk kan ik daar wat foto's nemen zodat ik die jullie kan meedelen. En dit keer ben ik niet van plan om ziek te worden! Voor de rest ik geniet van de vakantie, en denk toch af en toe aan de mensen die nu bijna gaan beginnen met de examens: allemaal veel succes é!

Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten