zaterdag 26 december 2009

Feliz Navidad

Aangezien er over de laatste dagen heel wat te vertellen valt, ben ik een paar dagen vroeger of anders achter de pc gekropen om jullie over mijn kerst te vertellen.

Dinsdag 22/12: Na het middageten ben ik te voet naar mijn tante gewandeld (samen met Kennin en Jair). We hebben goed doorgewandeld, maar met Kennin (5 jaar) doen we er toch een halfuur over. Toen we - eindelijk - waren aangekomen, ben ik meteen achter een computer gekropen en het internet opgestart. Na het internet zijn we nog een heel eindje daar gebleven. Aangezien Oscar daar "werkt" (het is niet bepaald het meest intensieve werk) en mijn broertje meewilde gaan kijken naar een repetitie van Teffy in de kerk (ik denk iets voor Kerst) heb ik met hem heel wat gebabbeld. Hij wilde wat foto's zien van België (vooral Brugge) dus heb ik wat op zijn pc gezocht. Uiteindelijk zijn we pas om 4.30 terug naar huis vertrokken, dus toen ik thuis kwam was het te laat om nog naar het gymnasium te gaan (om 5 uur is er meestal redelijk wat volk). 's Avonds zijn we nog naar mijn oma (mama) geweest, mijn ouders hebben daar gegeten. De keuken stond echt vol met een heleboel eten. Men was hier al druk bezig met het koken voor Kerst.

Woensdag: Na de middag zouden we een cake bakken voor Kerst, maar dat is niet doorgegaan. Er was redelijk wat werk in de lavanderia, dus ging mijn mama daar gaan werken. Ik ken de oven niet bij ons thuis (gasoven en er staan geen graden bij) en er is ook geen weegschaal in huis (alles is hier min of meer of met bekers enzo). 's Avonds zijn we gelukkig nog naar de Mall geweest waar er gigantisch veel volk was vandaag. Iedereen wilde nog kerstinkopen doen en dat gebeurd hier echt de allerlaatste dagen. Eerst kleren gaan kopen voor mijn broertjes. Aan de kassa verliep het echt supertraag, het personeel is echt doodop. In deze dagen is de winkel open tot 1 uur 's nachts en gaat terug open om 8 uur 's morgens. Daarna zijn we naar een andere kleerwinkel geweest (iets duurder en alles komt over van de VS) waar ik wat heb uitgezocht voor Kerst (2 blousjes en een jeans). Toen we uit de winkel kwamen was het al na 9 uur en mijn ouders hadden nog niets gegeten, dus zijn we nog naar Wendy's geweest. Ik ben er alles behalve zot aan, maar de frietjes zijn hier nog min of meer te eten (veel te slap). De hamburgers daarintegen sla ik liever over, al die Amerikaanse kost moet ik echt niet hebben.

Donderdag 24/12: 's morgens redelijk rustig. In de keuken hebben mijn mama en de meid wat tamales gemaakt. Dat is een baksel met bloem van maïs met water en kruiden die ze dan samen met een olijf, wat erwtjes, worteltjes, stukjes aardappelen, ... in een stuk bananenblad draaien en dan opwarmen. Rond 4 uur was ik eventjes naar mijn muziek aan het luisteren en zag ik plots het belgisch uur, ik weet niet waarom, maar ik wilde echt iets van me laten horen aan mijn familie, die deze tijd gezellig in de ardennen zitten MET SNEEUW (wel al een beetje aan het smelten heb ik gehoord). Dus mijn GSM opgeladen en dan gebeld, eerste keer was mijn geld op voor ik het wist en dan nog wat geld bij opgezet. Gelukkig kan dat hier supersnel, want er zijn hier genoeg pulperia's die recarga verkopen. Pulperia's zijn kleine winkeltjes die een beetje vanalles verkopen en waar je er hier gigantisch veel van hebt. (het is een beetje te vergelijken met een nachtwinkel bij ons, maar dan is het de hele dag open van 6 uur in de morgen tot 9 uur in de avond en dit ook op zondag. Je kan dus nooit ergens naartoe als je een pulperia hebt.)
Normaal zouden we eerst naar de Kerk gaan om 7 uur, maar mijn ouders zijn pas om 8 uur thuis gekomen, met dat alles moest klaar zijn in de lavanderia en ze nog een cadeau voor mijn broertje (morgen komt Santa hier).

Toen mijn ouders thuiskwantem was het veel te laat om nog naar de kerk te gaan. Dus dan maar nog eventjes TV gekeken en rond 9 uur naar mijn oma (mama) geweest. Daar hebben we nog een heel eindje moeten wachten op mijn tante, want zij waren wel naar de kerk geweest. Eenmaal dat zei waren toegekomen, kon het feest beginnen. Het eten werd op de borden geschept en op tafel gezet ( die veel te klein was voor iedereen). Toen heeft mijn oma God bedankt voor het afgelopen jaar en gevraagd voor een goed jaar (Het is een beetje te vergelijken met de nieuwjaarswensen bij ons, maar dan wel gericht aan God). Toen nog een eetliedje gezongen (deed me denken aan de kampen met de chiro, redelijk gelijkaardig) en dan gegeten. Een stuk kip, een stuk varkensvlees met rijst die superlekker was klaargemaakt en groentjes. Om te drinken grote flessen cola. Na het eten werd de muziek superluid gezet en werd er gedansd. Mijn papa is dan vertrokken naar zijn familie om daar te zijn om 12 uur. Ik was supergraag meegeweest, omdat er daar echt veel volk was en ik ze ook wilde zien. Maar dat is niet doorgegaan. Blijkbaar had mijn mama wel gemerkt dat ik graag naar daar wilde gaan, dus toen mijn papa rond 12.30 terug is gekomen hebben ze gebeld naar de familie daar om te vragen of er iemand wilde komen. (Dat ben ik maar de dag erna te weten gekomen) En uiteindelijk is het dus Oscar die is afgekomen. Ze hadden de alcohol ook al bovengehaald, Rhum en dat soort zaken. Ik heb iets geproefd dat nog redelijk meeviel (naar mijn normen dan), het was superzoet. Dan nog eventjes gedansd en dan wat naar buiten geweest waar je nog steeds knalletjes kon horen van een soort vuurwerk (zonder licht, enkel een luide knal). Ik wilde wel eens weten waarom Oscar de laatste dagen niet naar een veld iets verderop is geweest, daar kan hij een huis krijgen van de staat, maar je moet daarvoor een beetje gaan aandringen elke avond. Hij zei dat het was omdat hij redelijk ziek was, ok, hij moest af en toe eens hoesten, maar ik zou echt elke avond gaan, als je weet dat de huizen in België de dag van vandaag stukken van mensen kosten. Rond 2.30 zijn we naar huis gegaan. En voor het eerst heb ik vanachter in de auto gezeten, in zo een laadbak. Zulke auto's heb je hier echt emens veel, en die zitten dan vol met mensen vanachter.

vrijdag: (Kerstmis) Vanacht echt niet goed geslapen, de hele nacht was er muziek in de straat en toen het ophield begon het al licht te worden dus was het de beurt aan de honden en de kippen om van zich te laten horen. Dus denk dat ik al bij al zo een 4 uurtjes heb geslapen, wat nog redelijk meevalt. Toen mijn broertjes wakker werden, was Santa langsgekomen met 2 cadeautjes.
In de namiddag is er dan redelijk wat familie bij ons thuis langsgekomen.

Mijn mama is naar het ziekenhuis geweest met het buurmeisje, die eventjes langskwam en gebeten was door de hond. Ik kreeg ook te horen dat ik deze avond meemocht naar de disco, met een zus van mijn papa. Dat heb ik mijn geen 2 keer laten zeggen. De eerste keer dat ik echt ging uitgaan in Tocoa.
's Avonds zijn we dan naar het huis van mijn oma (papa) geweest, waar ik ging wachten tot ze me gingen ophalen. Er was eerst echt weinig volk (nog nooit zo weinig volk gezien), enkel mijn tante Julia (22) en haar vriend. En Oscar moet blijkbaar in het huisje van zijn papa hebben gezeten, want die kwam uit het niets te voorschijn. ook hier was een pakket toegekomen met heel wat kleren. De papa van Oscar had geld opgestuurd voor kleren en die was hij dan voor de ganse familie gaan kopen, er zaten ook al enkele merkkleren in het pakket. Toen kwam Kenia (zus van mijn papa) waarmee ik naar de disco ging en Kathy - mijn klein nichtje - toe. Eerst nog gewacht tot Kathy in haar bed lag en in slaap was gevallen en dan zijn we naar de disco vertrokken. Eerst nog 2 vriendinnen van Kenia opgehaald. Er was echt gigantisch veel volk in de disco, je kon je amper verplaatsen door de menigte. Eerst wat gedronken, voor het eerst het bier van hier geproefd, ik vind er niets aan. En je krijgt ook citroen en suiker bij je bier. Geen idee waar dat goed voor is. Enige waar ik niet zo van hield, is dat de jongens je komen vragen om te dansen terwijl ze zien dat je in gesprek bent met andere mensen. Maar dan gaan dansen, eerst met een broer van een meisje waarmee ik in de dansschool zit. Hij woont eigenlijk in de States, maar is nu voor een jaar terug in Honduras, hierdoor kon ik nog eens Engels praten (dat is hier trouwens een stuk verbeterd sinds ik hier ben, ookal wordt het hier amper gesproken.) Ik vond hem na een tijdje wel wat opdringerig worden, hij wilde mijn telefoonnummer enzo, daar ben ik niet op ingegaan. Ik heb gezegd dat hij het maar moet vragen aan zijn zus. Wel een voordeel, vanaf dan heb ik niets van drank meer moeten betalen. Ondertussen waren er nog andere mensen van mijn familie toegekomen: Saira met haar vriend (knappe man trouwens), haar broer Juan met zijn lief (denk ik), nog een andere broer waar ik de naam van kwijt ben en Oscar. De rest kende ik niet. Dus dan eerst iedereen een fijne kerst gewenst en nog wat gebabbeld. En dan weer naar de dansvloer, dit keer met Oscar. Op het einde van de avond voelde ik mijn voeten niet meer, of juist heel goed. Rond 2.30 wilde een van de vriendinnen naar huis, dus dan zijn we vertrokken, jammer want ik wilde nog wat blijven, met dat ik maar amper toestemming krijg om uit te gaan. Dus eerst die vriendin afgezet thuis afgezet en dan naar mijn huis. Ik moest wel bellen naar de GSM van mijn mama om binnen te raken (het was zo afgesproken, maar ik hou er niet zo van om iemand in de nacht wakker te bellen). Dus om 3 uur lag ik in mijn bedje en ben ik meteen in slaap gevallen.

zaterdag: Vandaag een extreem saaie dag, ik heb mijn huis niet verlaten. Eerst mijn kleren gewassen (wat ben ik blij dat wij thuis een eenvoudige wasmachine hebben, en dus niet elke dag mijn kleren met de hand moet wassen maar kan wachten tot ik een beetje meer kleren heb die moeten gewassen worden) en dan wat op de computer omdat er niets anders te doen was. In de namiddag dan wat geslapen, met dat het de laatste 2 dagen redelijk laat is geweest en ik steeds om 9 uur ben opgestaan de dag erop. En 's avonds zou ik normaal naar de disco gaan met de broer van mijn mama, maar dat is niet doorgegaan, met dat ik gisteren ben geweest. Ik heb geen toestemming voor vandaag, ander keertje. Aangezien mijn ouders nu naar de kerk zijn ben ik maar eens achter de pc gekropen en mijn laatste dagen getypt.

Zo dit is dus mijn Kerst, ik heb er echt van genoten. Hopelijk wordt nieuwjaar ook zo tof. Het beloofd in ieder geval super te worden, want normaal gaan we met de familie van mijn papa naar de ranch waar ook de laatste trouw was om met nog 2 andere families - die op de een of andere manier ook verbonden zijn met mijn papa's familie- gaan vieren. Dus ik veronderstel superveel eten en naar het schijnt een gigantisch vuurwerk. Maar we zullen wel zien zeker, want de plannen veranderen hier vaak. Dat is best ambetant, want je kan niets regelen zo.

Alé, nog een fijne kerstvakantie, en voor de studentjes, goed blokken é!

Eline x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten