dinsdag 9 maart 2010

veel kerk! geheimen onthuld, inenten honden

Hela,

Weer een weekje verder, tijd om achter mijn computertje te kruipen.

Eigenlijk wilde ik het uitstellen tot morgen, maar dan ga ik naar La Ceiba dus dat gaat niet echt. (Ik cancel dus eventjes school)

Wat is er vorige week zo allemaal gebeurd? Eventjes denken, een heleboel eigenlijk (kun je uit mijn bericht van donderdagavond wel lezen, maar hier kom ik nog wel op terug verder in mijn weekje).

Eerst begin ik dus bij afgelopen vrijdag:
Vandaag waren de vakleerkrachten van de afdeling landbouw (waar ik dus in zit) er niet. Want ze zijn de schooluitstap
J gaan voorbereiden. Wel hadden we allemaal een werkje opgedragen gekregen, zodat we niet de hele dag thuis zouden zitten (wat ik jammer vond). Mijn werkje was eigenlijk nog het leukst van allemaal. Ik moest samen met een klasgenoot ervoor zorgen dat het konijnenhok schoon was (vegen) en er voldoende eten en drinken was voor de 5 konijnen, die ik gisteren met enkele anderen was gaan ophalen. Ook moest er met de kruiwagen een beetje afval worden weggebracht, maar het werk was helemaal niet lastig en duurde een uurtje. Wat er dus voor zorgde dat we vlug klaar waren.

Daarna hadden we nog een uur chemie, dat eigenlijk in de middag zou doorgaan, maar omdat we geen enkele les hadden in de namiddag zou er niemand komen. En dus is de les dan maar naar de morgen verzet. Wat er dus voor zorgde dat we met onze – fantastische – botten in de les zaten. (grappig zicht) De les op zich was supersaai, momenteel zien ze hier hoe ze de inhoud van een kubus, bol, ... vraag me niet waarom je dat nodig hebt in chemie, maar ze houden zich er wel een gans uur mee bezig en nog kunnen ze het niet (grotendeels omdat ze hun tafels van vermenigvuldigen niet bepaald goed onder de knie hebben (wat ik al niet allemaal gehoord heb voor de uitkomst van 3 x 7)).

Na de chemieles nog eventjes in de schoolbibliotheek (of iets wat ervoor moet doorgaan) geweest omdat ik een pasje nodigheb. En daarna naar huis om van mijn vrije middag te genieten.

Dus eerst lekker niets gedaan, wat computeren, muziek luisteren, ... maar dat begint ook te vervelen voor een hele middag. Gelukkig was het juist 4 uur dus moest Jair van de voetbal worden gehaald. En van daaruit zijn we dan naar de lavanderia geweest. Waar een ganse discussie ontstond van waar we naartoe gingen gaan. Iedereen wilde ergens naartoe, wat ervoor zorgde dat we nergens naartoe gingen tot de lavanderia sloot.

Daarna zijn we nog naar een restaurant geweest. Het moest een italiaan voorstellen, dus nam ik een spaghetti (dat was verdomd lang geleden), maar ik vond het niet bepaald lekker. De olie (of vet) dat werd gebruikt om de pasta met water te koken, kon je bijna zien liggen (er was veel te veel gebruikt). En de saus was volgens mij op basis van mantequilla. Vond ik echt superjammer, maarja nu weet ik ook dat ik dat niet meer moet nemen.

Na het restaurant zijn we nog naar mijn oma (papa) geweest, want door de omstandigheden van gisteren, waren we er niet bij toen de oma terugkwam van de luchthaven.

Zaterdag 6 maart: Als ik hieraan denk, besef ik dat me nog maar 4 maand rest. En de tijd gaat verdorie veel te snel, de vorige keer dat ik aan de tijd dacht zat ik Roatan en dat was het moment dat ik een halfjaar in Honduras zat. En dat lijkt nog maar enkele dagen geleden. Maar swat, beter vertellen wat ik heb gedaan vandaag. Eigenlijk helemaal niet veel om te vertellen. Aangezien ik vroeg (7 uur) wakker was geworden (dit hoogstwaarschijnlijk omdat ik de andere dagen om 5.40 opsta) eerst tijd gehad om mijn kleren te wassen. En met al die schooluniformdingen is dat een heleboel en kan het niet worden uitgesteld.

En dan naar het internet, waar ik wat wilde chatten met België. Maar dat lukte niet echt vandaag. De verbinding was extreem slecht vandaag en dat was lang geleden. En toen het dan eindelijk een beetje lukte moest mama er alweer bijna vandoor. Met dat de zaterdag een behoorlijk drukke dag is in België. Misschien moet ik eens kijken of ik niet een dagje in de week kan en dus enkele lessen schrap uit mijn uurrooster. (eerst dacht ik aan wiskunde ofzo maar dat staat pas om 3 uur geprogrammeerd wat ervoor zorgt dat het dan al 10 uur is in België dus dat is niet echt een optie.) Maar misschien de maandag van 12.30 tot 2.30 want die lessen zijn supersaai dan (ecologia, dat valt nog wel mee, maar dan ook nog orientacion en das echt pokkensaai). Maar ik laat nog wel weten wat ik ervan maak.

Dan ben ik nog eventjes blijven plakken en nog wat gebabbeld met Ana en Teffy. Ze boden me zelf een lekkere maaltijd aan, maar thuis stond er vis op het menu dus dat is iets gezonder (en ik moet echt beginnen letten op wat ik eet, want nu ik amper iets doe van sport zullen de kilo’s er snel bijkomen en ik zou het stom vinden moest ik niet meer in mijn kleren kunnen.)

’s Avonds, uit verveling, meegeweest naar de kerk. Ik had hier helemaal geen zin in, mar iedereen ging van mijn familie en ik was in de middag het huis nog niet uitgeweest, dus mezelf een beetje verplicht om mee te gaan. Het was dus inderdaad een supersaaie misviering, zonder priester. We hebben trouwens een van de banken in de kerk wat meer geruïneerd, want plots zei het zo een beetje krak. Gelukkig was het maar een deeltje van de bank waarop we zaten, waardoor we niet op de grond belandden. En na de viering heb ik nog eventjes staan praten met de jongeren van de colonia, en die nodigden me uit om in de jongerengroep te komen. Maar ik heb gezegd dat ik eigenlijk niet echt tijd hiervoor heb. En ik zou echt wel willen in de groep gaan, maar de bijeenkomsten zijn de zondag, en dat is de enige dag dat we met de familie af en toe eens weggaan. Maar ik heb gezegd dat ik morgen misschien meega naar de kerkviering in het centrum.

Zondag 7 maart: Vandaag vroeg opgestaan (7 uur) want Jair had een voetbalmatch op het programma staan, en we gingen gaan kijken. Achteraf bekeken zou ik toch niet langer kunnen geslapen hebben, want vandaag worden de golfplaten van het dak vervangen, wat voor een enorm lawaai zorgde. (wat was ik blij dat ik mee mocht naar het voetbal.) Ze hebben wel zwaar verloren (7-2), maar het is de eerste match van het jaar en de tegenstanders waren bijna allemaal 13 of 14 jaar en meer dan een kop groter. En de voetbalploeg van Jair bestaat ook nog maar 2 jaar, dus ze zitten nog maar in een beginfase.

In de namiddag niet veel gedaan. Dan maar wat gestudeerd voor mijn ecologie, waarvan ik dinsdag een klein examen heb.

Rond 4 uur was de spanning in huis op een hoogtepunt gekomen. Mijn papa heeft mijn broertjes ingelicht over het feit dat ze een zus hebben. En Jair was een beetje heel erg boos. Ik was er niet bij op het moment dat hij het vertelde, maar ik kan het me goed inbeelden. (en mijn mama hier bevestigt dat ik juist denk) Hij heeft het behoorlijk direct en niet opbouwend gezegd. Zo van ik moet jullie iets vertellen: ik heb nog een dochter, wat dus wil zeggen dat jullie nog een halfzus hebben.

En dan was Jair blijkbaar behoorlijk boos geworden. En Kennin moet een heleboel vragen hebben gesteld (uit onbegrip waarschijnlijk, hij beseft het nog niet zo goed denk ik). Maar toen ik daarna met mijn mama sprak zei ze dat hij zelf had gezegd dat het hetzelfde is als Eline, ik dus. Best dat ik er dan niet bij zat of ik zou hem toch eens goed gezegd hebben hoe ik erover dacht. Zolang hij mij niet behandelt als zijn dochter, mag hij dit soort dingen niet zeggen. Het is niet dat hij me slecht behandelt ofzo, maar ik denk dat hij mij als een extra hulp in de lavanderia had gezien. En hij praat ook amper met mij, grotendeels omdat hij de hele tijd in zijn kamer zit en ik daar niet naar binnen durf als hij daar zit. En dan kwam de uitnodiging van mijn oma (papa) om daar te gaan eten (tortillas) maar Jair wilde niet gaan. Met als reactie van mijn papa dat hij niet nadacht. En hij kreeg een tegenreactie van Kennin die ik echt super vond: “dus in dit huis ben jij de enige die nadenkt?” (Echt jammer dat ik er niet bijzat en het maar uit het verhaal van mijn mama heb moeten horen.)

Maar gelukkig had ik nog de uitnodiging van de jongeren om naar de kerk te gaan. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik naar de kerk kon. De viering viel al bij al nog mee; niet te lang (een uurtje), er was een priester, en de kerk zat boemvol (de mensen die na 7 uur (begin) toekwamen moesten rechtstaan).

Na de viering terug naar huis gewandeld met zijn allen. En het deed echt deugd (ideale temperatuur), buiten dat het op Hondurees tempo was en dus extreem traag.

Maandag: Vandaag werd ons maar weinig werk opgedragen, ‘fertilisar’ van een of andere plant. Daarna kregen we nog een leuke nieuwtje te horen. We gaan op schoolreis van 3 tot 7 mei. We gaan verschillende boerderijen, ... bezoeken en verschillende steden (Siguatepeque, Comayagua, La Esperanza) Misschien gaan we zelf tot aan e grens met El Salvador (foto’s wil ik). Dit alles heeft natuurlijk ook een kostenplaatje: +-2500 lempiras. Wat zo een 100 euro is en voor de mensen hier een fortuin is. En dus kreeg ik in de namiddag ook te horen dat niet iedereen mee zal gaan. Ik voelde me meteen schuldig, de leerkrachten hadden ervoor gezorgd dat de uitstap was gepland terwijl ik hier nog ben. En ik ga ook zeker mee, maar het is gewoon zo stom dat niet iedereen meekan omdat ze het niet kunnen betalen. Misschien vraag ik of we niet iets kunnen organiseren om ervoor te zorgen dat er toch 2 leerlingen, die zich het reisje niet kunnen veroorloven, te financieren. (voor mij is het waarschijnlijk geen probleem want volgens mij is dit een kost voor AFS. Ik ben het momenteel aan het nakijken.)

In de namiddag stonden er ook nog 2 presentaties voor Zootecnia op het programma. Een over het skelet en een over de spieren van mens en dier. De presentaties waren echt zoals het vroeger werd gedaan in België: met posters, alles op papier. En het duurde zo verschrikkelijk lang. Hierdoor waren we een van de laatste klassen die gedaan had met zijn lessen.

Dinsdag: deze morgen een uur langer kunnen slapen, want we moesten ’s morgens niet op school zijn maar in “centrum de salud” en dat is op 2 minuten van mijn huis. Vandaag stond op het programma: honden vacineren tegen rabia. Dat is een of andere ziekte (geen idee wat het precies is, maar blijkbaar kun je er wel aan dood gaan als een hond met rabia je bijt). Eigenlijk heb ik niet gevacineerd, want ik ben niet zo zot van de hondjes hier. En veel honden zijn dan nog eens zo agressief als ze worden vastgenomen voor een spuit. Dus ik heb me vooral bezig gehouden met het papierwerk die erbij kwam kijken. Al de informatie van de honden moest mooi worden opgeschreven enzo. Dan werd me gezegd dat het examen van ecologia niet zou doorgaan (joepie, want het is niet dat ik het zo goed heb gestudeerd) en dat we het eerste lesuur geen les zouden hebben (nog meer joepie).

Dus toen ik om 1 uur toekwam in school dacht ik dat ik mooi op tijd zou zijn voor de les, maar wat bleek. De leerkracht was toch afgekomen en gaf toch les. Het lokaal zat natuurlijk niet eens halfvol. Eerst werd me gezegd dat dezelfde klas nog eens de dag erop zou worden overgedaan, maar aangezien ik dan helemaal niet in school ben, toch maar besloten om een beetje te luisteren en te kopiëren van Isabel.

Zo voor de rest niets meer te zeggen. Momenteel zit ik alleen met mijn broertjes thuis want mijn ouders zijn naar de groep voor ouders.

Nog enkele weetjes:

Ik zit in het basketbalteam van de school, dus misschien kan ik toch nog wat bewegen.

Ik ga morgen naar La Ceiba, want mijn mama wil naar de dokter daar om te kijken of ze klaar is voor een nieuwe zwangerschap.

Donderdag moet ik naar San Pedro Sula (ik blijf dus een nachtje in Ceiba) omdat mijn visum na 6 maand en een half eindelijk in orde zal komen. Minpuntje is wel dat ik daar om 9 uur in de ochtend moet staan, wat erop neerkomt dat ik supervroeg de bus op mag (5 uur).

Zo nu is het echt gedaan,

Tot de volgende,

Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten