donderdag 4 maart 2010

algunas fotos de Cayos Cochinos

De foto's van Roatan volgen een ander keertje
Een van de eilandjes van Cayos Cochinos, getrokken vanop het eilandje waar we bleven slapen.
het dorpje op een ander eilandje. De armoede ligt hier nog een stuk hoger dan op het vaste land. gelukkig hebben ze er wel al elektriciteit.
Na het duiken was de zon verdwenen, en er was een wind, dus hadden het er enkelen een beetje koud.


2 kindjes die dansen op de garifunamuziek die 's avonds werd gespeeld.



ik met een garifunameisje, nu voel ik me toch wel heel wit.



hierbij nog enkele foto's van mijn reisje naar het paradijs op aarde!

ik ben trouwens juist een familiegeheim te weten gekomen. En ik moet het eventjes kwijt, want ik ben er niet goed van.
Eerst eventjes de context: mijn grootmoeder (papa) komt vandaag terug van haar 3 maanddurende reisje naar de VS. En we zouden haar bij haar thuis verwelkomen.
Ik had eerst mijn mama horen bellen met mijn papa en het ging er redelijk luid aantoe.
Daarna riep mijn mama me tot bij haar in haar kamer (weg van de kindjes die televisie aan het kijken waren). En ze zat bijna te wenen.
Dan krijg ik eventjes te horen dat mijn papa nog een dochter heeft, van 15 of 16 jaar. Dat wist ik dus helemaal niet, dus was daar al enorm van geschrokken. Maar dit is nog niet alles, daarna kreeg ik te horen dat mijn mama dit tot vorig jaar ook niet wist. Ik wist echt niet wat zeggen, en het ergste was dat ze vroeger, toen ze nog maar net samen waren, verschillende keren had gevraagd of hij geen kinderen had. Hij had natuurlijk nee gezegd.
Dan vroeg ik of mijn broertjes het wisten, waarop het antwoord negatief was. Wat erdus op neerkomt dat ze nog een halfzus hebben, maar het helemaal niet weten. En mijn mama vindt zich niet verantwoordelijk om dit te zeggen aan hun. Ze vindt, terecht, dat mijn papa het aan zijn zoontjes moet zeggen.
Nu blijkt dat een van de zussen die docther heeft meegenomen naar Tocoa om de grootmoeder te verwelkomen. Maar mijn mama wilt niet dat mijn broertjes haar zien, omdat ze zich dan vragen gaan stellen.
En weet je wat ik het allerergste vind, de hele familie weet het, tot de nichtjes en neefjes van mijn broertjes, en niemand die ooit iets gezegd heeft tegen mijn mama of tegen mijn broertjes. En dan denk ik vooral aan Teffy die zoveel praat, en waarvan mijn mama leerkracht is.
En weet je ik begrijp mijn mama volledig, ze heeft het volste recht om boos te zijn. In de familie van mijn papa zijn er echt slechte gezinssituaties.
1. Teffy, die met haar mama woont en waarvan de papa bij een andere vrouw woont, maar toch af en toe eens langskomt ...
2. Kathy (2 jaar), waarvan de mama in Truchillo werkt en amper naar haar dochter omkijkt. En van de papa is er al helemaal geen sprake. Het gevolg is dat Kathy nog maar amper kan spreken en ze leeft bij tantes, grootmoeder, ... iedereen behalve bij haar echte mama, dus die noemt ze ook geen mama.
3. broers en zussen van mijn papa uit de VS sturen hun kinderen voor een jaar naar Honduras, maar hier gaan die kindjes niet naar school. En daar heeft de mama een andere man leren kennen en als ik het goed begrepen heb de papa een andere vrouw.
Ik denk dat mijn mama het aan iemand kwijt moest en daarom het aan mij verteld heeft. Maar nu zit ik ermee en wil het eigenlijk liefst vanal tegen mijn broertjes vertellen, maar denk niet dat dat een goed idee is. Daarom plaats ik het maar eventjes hier.
En mag ik nog iets zeggen, ik denk niet dat mijn mama en papa tot het einde van hun leven gaan samenblijven. Ze verschillen te veel in manier van denken, en mijn mama is gewoon veel vernieuwender in denken, meer westers. Zij gaat ook vooruit denken en niet naar wat het best is op dit moment (in tegenstelling tot mijn papa). En zeker als er dan zulke dingen aan het licht komen. Mijn papa komt dan ook uit een supergrote familie en mijn mama komt uit een kleinere familie. De manier van denken verschilt zo hard, ik heb dat al gemerkt in andere familie ook.
Maar ik ga het hierbij laten, tot volgende week met een nieuw weekverslag.


Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten