woensdag 24 maart 2010

en weer een weekje verder

Hello!

Hier ben ik leer met mijn gebeurtenissen van deze week.

Ik begin bij donderdag: ’s nachts was het beginnen regenen en dit ook gedurende de morgen (waar blijft die lente toch???). Ze hadden me verteld dat ik dondeerdag weer zou moeten gaan inenten, maar toen ik daar aankwam, bleek dat ze klaar waren met het inenten in Tocoa, dus dat er vandaag niet zou worden ingeënt. Dus dan maar te voet naar school, dat is toch een 20 minuutjes goed doorwandelen, en met 3 andere klasgenoten, die ook niet waren ingelicht over het feit dat er niet moesten gaan naar “centro salud” ging dat natuurlijk iets trager. Dan eerst nog problemen om binnen te raken omdat we de andere poort wilden gebruiken. Die was dichterbij, maar blijkbaar mogen enkel de leerkrachten die gebruiken. Na alles uitgelegd te hebben, zijn we toch langs daar binnengeraakt.

Natuurlijk waren we doorweekt. En er waren ook maar amper medeleerlingen. Het is wel vaker zo dat als het regent, mijn klasgenootjes niet willen komen om te werken op het land.

Daarenboven was ook nog een van de opbergkotjes gesloten. En hierin wordt al het werkmateriaal bewaard, dus konden we niet werken. Dan maar een gesprek gehad, en rond 8.30 mochten we al naar huis.

In de namiddag gewoon les gehad, al is chemie nog maar eens weggevallen.

Vrijdag: vandaag is het hier vadertjesdag.

In de ochtend: de leerkracht was er niet, dus hadden we maar een klein beetje werk gekregen. Hierdoor konden we echt supervroeg vertrekken (8 uur, dat was nog nooit gebeurd).

In de namiddag amper les gekregen. Enkel mecanizacion, de andere leerkracht had geen zin om les te geven op “dia del padre” en de andere leerkracht was er niet.

’s Avonds zijn we gaan eten op restaurant om vadertjesdag te vieren. Maar aan reserveren hadden ze natuurlijk niet gedacht, dus hebben we moeten wachten tot 9 uur voor we konden gaan eten. In afwachting zijn we dan naar een “optreden” gaan kijken in de Mall. Gelukkig was het eten echt lekker en de moeite waard voor het lange wachten.

Zaterdag: Ik wilde ’s morgens naar het internet gaan, omdat het alweer een eindje was geleden dat ik met mijn ouders had gesproken. Maar het internet lag plat.

Dan maar naar mijn oma (mama) geweest. Mijn mama was er blijkbaar ook, ze kwam van school en passeerde er eventjes.

Daarna noch eventjes naar de post gaan kijken, om te zien of er ditmaal misschien toch een pakketje uit België tussenzat. Maar neen, nog steeds geen pakketje te bespeuren. Dan nog naar mijn andere oma geweest, dat is amper 2 minuutjes van de post. Er waren superveel nichtjes en neefjes. Blijkbaar moet zij voor hun zorgen terwijl de ouders werken. Maar dat zijn echt kleine kindjes, en de meeste tijd brengen ze dus door voor de televisie.

Er was natuurlijk wel een heleboel eten, waar ik dan telkens van moest proeven. Gelukkig was het allemaal fruit: eerst zapote, dan bananen (maar een andere soort dan deze die we hebben in België) en dan nog papaya. Aan het laatste ben ik nog steeds niet zo zot.

Rond 12 uur vlug naar huis, om iets te eten en dan door te gaan voor een groepswerk. Dit keer wilde ik toch meewerken. Het was voor ecologia, het ging over de zuurstofomloop in de natuur. Supersimpel dus. Maar leg dat maar eens uit aan mijn klasgenoten.

Om 4.30 vertrokken om een halfuur terug naar huis te wandelen. En daar vlug een avondmaal naar binnen te spelen, te douchen, mijn zak te maken en weer te vertrekken.

Ditmaal naar Greydi, waar ik zou blijven slapen nadat we waren gaan dansen. Helaas is het dansen niet doorgegaan. Ik begrijp het niet zogoed, maar bleek dat de mensen van haar dansgroep geen zin hadden om te oefenen.

Dan maar wat gebabbeld, televisie gekeken. En ze heeft ook mijn haar met een krultang bewerkt, wat toch enkele leuke foto’s opleverden.

Zondag: Het is een superhete dag, ideaal om naar de zee te gaan. Maar nee mijn familie had daar geen zin in. Ik ben ’s morgens naar mijn oma (mama) geweest om daar op de laptop op het internet te kunnen. En dan gewacht op mijn ouders, die waren gaan kijken naar de voetbalmatch van Jair.

We zijn ook blijven eten bij mijn oma, en daarna zijn we naar mijn andere oma geweest, waar blijkbaar een verjaardag werd gevierd. Ik en mijn mama wisten van niets. En ik moest echt mijn uniform wassen en eigenlijk ook mijn kleren. Dus ik wilde naar huis. Maar het heeft uiteindelijk tot na het avondeten geduurd voordat we vertrokken. Met als gevolg dat ik mijn kleren niet meer heb kunnen wassen. En dat mijn uniform met de hand werd gewassen, en onder het afdakje gehangen, om te drogen.

Maandag: ’s nachts was het beginnen regen, en niet een klein beetje. Doorweekt op school toegekomen. Buiten een gesprek over de nieuwe raskonijntjes in school niet veel gedaan.

In de namiddag hebben we wel een druk programma gehad. Eerst een presentatie voor ecologia, en ik heb het er nog goed vanaf gebracht. Maar ik wilde niet antwoorden op de vragen, omdat ik vond dat het iets was voor mijn klasgenoten die in mijn groep zaten. Naruurlijk wisten ze het niet en dan het ik het alsnog mogen expliqueren.

Dan nog een uur oriëntatie gehad, ditmaal over discipline (supersaai)! En dan nog mecanizacion, waar ik echt een hekel aan heb omdat er enkel wordt gedicteerd en dit een lesuur lang. Gelukkig sloten we de dag af met zootecnia, en was er hierin nog maar eens een groepspresentatie.

Dinsdag: ik was lekker lui en heb amper geholpen ’s morgens. In de namiddag heb ik eerst agronomia gehad, maar ik werd weggehaald om naar consejeria te gaan. Ik had mijn uniform niet aan, dus moet dat in het zwarte boek worden genoteerd. Het stomme is wel dat ik niet wist dat ik niet met jeans mocht komen, mijnmedestudenten doen dat al 2 maanden en ik doe enkel bij dagen een jeans aan. Omdat ik rok echt niet graag draag en met botten tegen de regen onder een rok, dat past toch niet! En ook al mijn klasgenoten waren superboos dat ik werd weggehaald. En het gekke is dat ik in België de meest voorbeeldige student ben, ik ben nooit, maar dan ook nooit naar de directeur moeten gaan, ik heb ook bij mij weten nooit geen straf gekregen. En dan ben ik hier eventjes één jaartje, en dan mag ik naar consejeria. Echt vreemd, maar ik trek me er niets van aan.

Dan nog een presentatie gehad, omdat ik klaspresident ben, en er was een bijeenkomst. En dan nog een uurtje biologie en mecanizacion.

’s Avonds zouden we naar een velorio gaan van iemand van de kerk die was overleden aan leukemie. Maar het was al laat en mijn broertjes gingen niet mee, dus werd ik ingeschakeld als kinderoppas. En dacht ik dat ik eventjes op de computer zou kunnen. Maar nee, de elektriciteit viel nog maar eens uit. En juist op het moment dat ik dan besloot om te gaan slapen (na het smsen met al mijn klasgenootjes, familie, ...) sprong het licht weer aan. Dus nog een stukje uit mijn boek gelezen.

Zo dit is mijn weekje, ik wilde het gisteren postten, maar door elektriceitsproblemen is dat niet echt gelukt.

Tot de volgende, een fijne semana santa, ik vertrek morgen naar Ceiba met AFS voor een bezoek aan pico bonito (natuurpark) en nog enkele dingen die WWF heeft voorzien. Dus volgende week valt er wel weer iets te vertellen.

Adios,

Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten