dinsdag 29 september 2009

eerste dagen volledig les

hola, hier ben ik met mijn verslag,

hopelijk kan ik jullie hiermee gerust stellen, in tocoa zijn er zogoed als geen problemen geweest.

22e en 23 september: supersaaie dagen want door de politieke toestand mocht ik niet naar school, dus ben de hele dag binnen moeten blijven. enkel savonds eventjes de pulperias in de omliggende straten afgelopen om de noodzakelijke voeding enzo te gaan halen.

24 september: tegen mijn verwachtingen in had ik school! Enkel de privescholen waren geopend dus ik had geluk. Het was wel maar voor 3 uurtjes dus heb maar 1 les gekregen (fysica). Ze zien hier momenteel gelijkstroom, dus dat zit echt ver in mijn hoofd, gelukkig is het niet moeilijk en zagen ze vandaag maar 1 formule, die ik me nog vaag kon herinneren. (I is Q/t) Heel de tijd oef. daarop gemaakt.

25 september: Voor het eerst de hele dag les gehad, (van 7.30 tot 12.30) ik dacht echt al dat ze dat hier niet kenden. eerst een presentatie van een groepswerk voor geschiedenis: Het ging over de mayas, maar volgens mij was het niet goed want ze lazen alles af van hun fiches, en de leerkracht moest nog superveel vragen stellen achteraf, en veel wisten ze niet te beantwoorden. (een presentatie wordt hier niet gehouden met een pc, zij hadden enkel een kaart, echt ouderwets). dan had ik socioeconomie, het ging over de armoede in honduras, ik vind het echt supererg om te horen en te weten dat in ik het zoveel beter heb dan de mensen hier. Ik verstond er wel niet zoveel van, want het meeste stond in het handboek en dat heb ik niet. Dan bio gekregen, Hier kwam DNA enRNA aanbod, dus wat ik een jaar geleden heb gezien, het is wel maar half zo uitgebreid als wat ik heb gezien, maar ben blij dat het hierover gaat en niet iets is waar ik niets van weet.

Daarna chemie gekregen, een nieuwe reactie gezien: zuur + alcohol wordt ester + H2O. aangezien ik dit al heb gezien vroeg ze mij om de naamgeving bij de esters te schrijven, dat was een klein probleem, want ik weet dat helemaal niet in het spaans, gelukkig stond het verderop nog in het handboek en dan is het toch eenvoudig gelukt. Tot slot nog wiskunde, man dat is hier simpel, ze krijgen al de goneometrische formules hetzijnde sin is 1/csc, cos is 1/ sec, tan is 1/cot, ... en dan krijgen ze eenvoudig oefeningen waarbij ze een ingewikkelde formule moeten vereenvoudigen, ik ben altijd al klaar voor dat de rest begint, het is echt maar 2 tussenstappen ofzo, maar zij zien gewoon niet hoe je er moet aan beginnen. wij leren om te proberen en dan kom je er wel, hier wachten ze tot de leerkracht begint met schrijven. Geen idee hoe ze dat doen op en examen.

savonds voor het eerst een gewone kerkviering meegemaakt, het is redelijk te vergelijken met onze kerkvieringen, alleen wordt hier gezongen, geen idee waarom ze dat doen, want ik vind het geen verrijking.

26 september: voor het eerst niet lang uitgeslapen in het weekend, ik heb de opdracht gekregen om fotos af te drukken op de pc thuis, zij weten niet goed hoe je dat moet doen, ik heb na eventjes zoeken alles heel eenvoudig kunnen afprinten.
savonds waren er 2 trouws gepland, een was in de straat wat verderop, daar zijn we maar een uurtje gebleven, en echt onbeleefd vind ik is dat we ons eten kregen en dan zijn weggegaan. Dan dus naar het andere trouwfeest geweest, dat was van iemand van de familie, een neef als ik me niet vergis, dus daar kende ik toch wat mensen, Ik had helemaal geen honger, en het eten op de feesten hier vind ik echt niet lekker want er zitten altijd bonen en slechte tortillas tussen en meestal is de kip ook niet wat ze is bij ons thuis. Ik eet dus meestal enkel de andere groenten (sla, tomaat, komkommer, kool, ...) op. en ook een veel te groot stuk cake gegeten, maar aangezien ik hier bijna niet snoep deed het echt deugd om eens iets zoet te eten. Hier werd wel een beetje gedanst, maar de muziek stond me niet echt aan en de manier waarop hier wordt gedanst vind ik ook maar een beetje vreemd en op sommige momenten vuil. Het was behoorlijk laat (23.30) voordat we naar huis gingen. Het feest was dan ook min of meer afgelopen, denk dat het nog een uurtje zou duren voordat iedereen naar huis was, echt een groot verschil met belgie als je het mij vraagt.


27 september: lang uitgeslapen, smiddags was het een soort vissoep om te eten, was echt lekker maar heb de krab niet opgegeten, en waarom doen ze in godsnaam citroen in hun soep, dat is echt niet lekker. In de namiddag gaan zwemmen in de rivier, maar de zon was juist weg dus het was redelijk koud, vond ik, jaja ik heb het hier een keertje ´koud´.

28 september: terug school en jawel weer de ganse dag les gekregen, echt zalig voelt dat, maar ik mis het belgische schoolsysteem echt, geen discipline is hier aanwezig, als je geen zin hebt om de les te volgen blijf je gewoon buiten zitten. De lessen die ik dus heb gekregen zijn Engels ( nog steeds de Simple past van to be), geschiedenis (de industriële revolutie: het zit ver, maar alles wat ze zei leek me redelijk correct, het niveau is +- hetzelfde als wat ik heb gekregen in de lessen van meneer Comer, dus het is niet zo gedetailleerde info dat ze moeten leren) Het duurde ook zo verschrikkelijk lang, volgens mij was het 2 lesuren dat deze les duurde. Dan nog wiskunde, opnieuw oefeningen die voor mij veel te eenvoudig zijn, echt alles dat ik zeg wat ik leer in belgië van wiskunde zegt de leerkracht dat ze dat hier pas op de universiteit leren, echt vreemd.

smiddags heeft het superveel geregend, dus ben dan maar wat gaan slapen, normaal gingen we gaan kijken naar de fitness van Tocoa omdat ik echt iets wil doen van sport, maar dat is dus niet doorgegaan, misschien ga ik nog vamiddag gaan kijken. ik hoop in ieder geval dat ik in oktober kan beginnen, de prijs valt supergoed mee heb ik gehoord van iemand die ook naar daar gaat. Ik weet niet goed wat ik er me bij moet voorstellen, een zaal met allemaal oude toestellen, of een hypermodern complex die al de luxe hier overtreft, ik laat het jullie nog wel weten.

En ik heb vandaag gevraagd om de boeken te kopieren van de lessen die veel tekst hebben, blijkbaar heeft mijn klas nog maar 2 weken les en is het dus niet echt meer de moeite om te kopieren. Geen idee wat ik daarna moet doen, waarschijnlijk helpen met de lagere jaren of in de kleuterklas ofzo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten