dinsdag 1 september 2009

1 week in honduras

hela allemaal,

het is een week geleden dat ik nog iets van me heb laten horen.
dus ik ga nu even kort samenvatten wat ik allemaal heb gedaan.

woensdag:
niet veel speciaals, ik ben savonds wel eventjes naar de andere kant van tocoa geweest: De familie wilde me de stad vanuit de bergen laten zien. Echt de natuur is hier prachtig, overal groen. Dus we zijn daar naartoe geweest en dan moesten we nog een stukje klimmen, er was geen weg meer naar boven. Het was een leemgrond en drassig. ik moest goed uitkijken waar ik liep: 1 keer bijna gevallen. eenmaal boven gingen we naar 1 van de huisjes daar, van mensen dat ze daar kennen: echt een zielig huisje, uit leem en niet uit steen. en het ergste vanal is dat ze 12 kinderen hebben, nie normaal. echt het huisje enzo zag er niet uit.

donderdag:
normaal gingen we naar school gaan, maar dat is niet doorgegaan.
savonds naar de moeder van de mama geweest, er was iemand jarig en dan kom je met de hele familie samen. heb daar kip met iets van maïs gegeten. daarna een massas grote cake (is hier de gewoonte op een verjaardag):

vrijdag:
eerste dag naar school: School stelt hier echt niets voor: ik moest daar om 7 uur zijn, en dan naar mijn klas gebracht. alé dat is hier een lokaal met enkele banken en een bord.
er waren maar 2 lessen dus heb superveel rondgelopen buiten, wel in de schaduw want in de zon is het om te stikken. en dan hadden de leerlingen een test. die wordt hier in potlood gemaakt. en spieken dat ze hier doen, je kunt er niet naast kijken, dat de leerkrachten daar niets op zeggen. echt ze verplaatsen gewoon hun bank of gaan zo gezegd hun potlood gaan slijpen.

de school waar ik zit is een privé school, ik zit dus in een klein klasje (12 lln). en het is een billingual school, wat dus wil zeggen dat het 2talig is. dat is wel handig, versta ik toch sommige leerlingen. echt ofwel kunnen ze hier helemaal geen engels, ofwel supergoed (en dan is da beter of da ik da kan).

Om 11 uur was school al afgelopen.
savonds zijn we eventjes buien de stad geweest want er was iemand jarig van de familie, ja weeral. Dit keer aan de kant van de papa, en het was al iets verdere familie ( een neef van de papa). ook weer massaal veel eten. ik eet altijd maar de helft van wat ze hier eten. Dit keer was er echt veel volk. En hier waren er mensen die van amerika komen, dus die konden engels.

zaterdag:
een keer lang geslapen (9 uur). en dan geholpen voor de bruiloft die er smiddags was:
smiddags dan naar de 'kerk' geweest. das ier gewoon e zaal met een altaar en stoelen of banken. de bruiloft stelde niet veel voor, beetje hetzelfde als een gewone mis bij ons maar er zerd veel meer gezongen.

savonds dan naar het feest geweest. amai das ier saai, das enkel eten (was niet eens lekker) en dat was gewoon e paar tenten in de midden van de straat. wij zijn rond 9.30 terug ekeerd naar huis en bijna iedereen was al weg, dus da is ier echt e saaie bedoening als je het vergelijkt met bij ons.

zondag:
niet veel speciaals, ben mijn uniform gaan kopen, de kleuren vallen nog mee. een witte blouse (korte mouwen gelukkig) en een blauw geruite rok (dat je wel veel te hoog moet dragen en tot op/onder je knieen komt) en dan nog lange witte sokken tot halverzege je kuiten en zwarte schoenen. ik prbeer nog eens een foto door te sturen.
ik heb ook een gsm gekocht, ik stuur nog wel een keer het nr door, ma ga da nie in mijn blog zetten.

maandag:
om 6 uur opgestaan voor school. om 7 uur school, en da begint ier me een ganse parlé van et schoolhoofd gevolgd door het volkslied, da duurt echt lang. dan naar de 'les'. ook vandaag waren er gedurende 2 keer 40 minuten een leerkracht in ons lokaal aanwezig. en die deelden de testen die de andere onlangs ebn gemaakt uit. echt 0 les gehad.

vandaag:
ook weer naar school geweest, weer een ganse parlé. dit keer door de leerlingen, het is vandaag de dag waarop ze de vlag van honduras 'eren'. heel de symboliek en hoe je een vlag moet ophangen wordt uitgelegd, gelukkig ook in het engels. en dan werd er massaal geoefend voor independence day, dat is hier binnen enkele weken: en dat is volgens mij de belangrijkste dag van het jaar.

ik ga het hierbij laten, ik probeer volgende week om dezelfde tijd opnieuw op de computer te kunnen.

Eline

1 opmerking:

  1. ik heb nog een weetje: vix werkt supergoed tegen jeuk van muggenbeten. en geloof me ik heb er echt al veel. vanaf dat ik het een keer vergeet om mijn spray te gebruiken, heb ik het zitten.

    BeantwoordenVerwijderen