dinsdag 22 september 2009

rustige week + opnieuw politiek probleem

hola allemaal,

hier mijn weekverslag.
woensdag: savonds zijn we met de dansgroejp van mama een optreden gaan doen in een zaal. Er was een recptie van een organistie (rotary ofzo). Het zou internationaal zijn, maar ik ken het niet. Het helpt de scholen en ziekenhuizen enzo. Na het optreden ook gegeten daar, het was lekker, een gans buffet, maar de kinderen mochten niet zelf gaan halen, dus ik vond dat een beetje vreemd. Maar de kinderen waren superblij, veel van hen zijn echt superarm.


donderdag: smiddags naar het ziekenhuis geweest om de baby te bezoeken. Hij is aan de betere hand, hij heeft geen koorts meer, maar hij eet amper. Het is teveel inspanning voor hem, zijn hartje slaat echt supersnel, en eten kost echt moeite. Toen we daar waren is de elektriciteit uitgevallen in heel Tocoa, je kunt je het niet voor mogelijk zien dat er geen elektriciteit in een ziekenhuis is, maar hier komt dat wel vaker voor als het regent. Na 45 minuten was er opnieuw elektriciteit in het ziekenhuis, maar nog niet in de huizen. Voor het eerst gewandeld, van het ziekenhuis tot thuis, het is niet ver, maar het deed deugt om eens te bewegen. Het weer was ideaal, droog en een beetje wind en de zon was weg. Halverwege begon het wel te stortregenen. we hebben geschuild in een pulperia (= een klein winkeltje) we kregen er paraplu's.
De elektriciteit is terug in orde gekomen om 7.30 dus heb gekookt in het donker.


vrijdag: niet veel gedaan, savonds eventjes naar een mevrouw geweest, maar ze was niet thuis. het heeft iets te msken met schoonheidsproducten van oriflam, mijn mama heeft de catalogus en de mensen kunnen het dan bestellen (1 keer per maand) en dan wordt het overgebracht vanuit zweden.

zaterdag: supersaai, het enige wat ik gedaan heb buiten tv kijken is 10 minuutjes naar een stuk grond geweest, dat eigendom is van de familie. Er staat maïs, bananen, en nog dingen dat ik niet ken op.

zondag: smiddags ergens naartoe geweest, geen idee wat we daar zijn gaan doen. Het begon superhard te regenen. Het heeft een uurenhalf geduurt, al de straten stonden onder water, ze kennen hier geen systeem om het water af te voeren. savonds tortillas gemaakt, das echt gewoon bloem met water. dat is dus de reden waarom ik niet zot ben van de tortillas van tarwebloem. ik lust veel liever die met bloem van maïs. Heb ook een soort worst van kip gegeten, het smaakt echt naar frikandel ofzo, het wordt ook met veel te veel olie gebakken.

maandag: eindelijk weer school, het zou een doodgewone week worden, met veel les dus ik zag het helemaal zitten. Het begon ook goed, om 7.20 hadden we onze eerste les, Engels, supergemakkelijk, de past simple van to be, een invuloefening gemaakt, we moesten were of was invullen dus dat was echt simpel voor mij, de rest van de klas sukkelt er wel wat meer mee. Ik had gehoopt dat we de rest van de dag ook nog les zouden krijgen, maar nee, geen idee waarom maar dat was mijn schooldag. Gelukkig is het meisje van Zwitserland langs gekomen op school, we hebben wat gepraat over onze eerste maand hier, jaja ik ben hier al een maand, ik kan het niet geloven, maar het gaat echt snel voorbij. Het meisje woont in een famielie die een pulperia heeft en ik denk dat ik een net iets rijkere familie heb, want zij eet iedere dag rijst met bonen, en ze heeft bijna nooit groenten of fruit omdat de moeder zegt dat dat te duur is. Dus wat ben ik blij dat ik iedere dag een appel of peer in de morgen kan eten, bij mijn eten komkommers, tomaat en salade en in de namiddag is er soms nog meloen of banaan. En elke dag wordt er ook fruitsap gemaakt. Ik hou het meest van de citrusvruchtensap, die van meloen vind ik minder goed, er wordt hier wel superveel water bij het sap gevoegd en ook redelijk veel suiker, maar die in de winkel is nog veel zoeter en er zitten amper vitamines in dan.

smiddags krijg ik te horen dat er weer een politiek probleem is, ik snap het niet zo goed, maar iedereen moet om 5 uur in huis zijn. En nog iets later krijg ik te horen dat iedereen de volgende dag thuis moet blijven, dus heb geen school vandaag. De straten zijn echt verlaten. En de tv staat heel de tijd op om nieuws uit Tegucigalpa te volgen.

Hopelijk worden de problemen snel opgelost en kan ik vlug terug naar school, ik hoop ook dat ik het meisje uit zwitserland wat meer ga zien nu, ik heb haar gsm nr gekregen. Zij heeft wel in de middag les, maar in de weekends zou het geen probleem mogen zijn.

zo tot volgende week,
Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten