dinsdag 20 oktober 2009

vamos a Sud Africa!!!

Hola allemaal,

hier ben ik weer met mijn weekoverzicht.

dinsdag 13 oktober: op school een examen van filosofie gekregen. Best dat het voor niets meetelt of het zou een dikke buis zijn, ik heb maar de helft kunnen invullen omdat ik geen boek heb en dus niets kon studeren. enkel de oefeningen zijn me goed afgegaan. en een kleine invuloefening. Daarna nog met een andere klas naar het winkelcentrum geweest, maar geen idee wat we daar gingen doen, na een halfuur zijn we al teruggekeerd. en halverwege zaten we zonder benzine, dat gebeurt hier wel vaker want de mensen tanken echt in kleine beetjes (100 lempiras ofzo), de jongens hebben de auto dan tot aan school geduwd, echt de leerkracht en een ander meisje in de auto lagen plat. smiddags op internet gezeten, en meegeweest naar de lavanderia.

14 oktober: vandaag examen van fysica en geschiedenis. fysica is wel goed gelukt, maar geschiedenis niet alles gemaakt aangezien dat dat veel schrijfwerk is en dat nog een probleem is voor mij. ik heb dus enkel de supersimpele invuloefening gemaakt (vragen ala wanneer is de eerste wereldoorlog beïndigd) en nog een andere oefening over de wereldoorlog, het gedeelte kolonisatie en industriële revolutie zitten niet meer vers in mijn geheugen. Er is eindelijk ook eens iemand betrapt op spieken: die heeft dus een 0, maar het vreemde is dat echt iedereen spiekte, en hij had aan iemand een antwoord gevraagd, en de leerkracht had het antwoord gehoord, maar diegene die het antwoord had gezegd mocht dus gewoon verder doen met zijn examen.
smiddags voor het eerst met de fiets van mijn broer naar het gymnasium geweest. Ik moest om 6 uur terug zijn want dan was de laatste match van het Hondurese 11-tal. Ik was op tijd terug dus ik dacht dat we dan naar het winkelcentrum zouden gaan, niet dus: papa had geen zin, niet te geloven, iedere keer wordt dat dus uitgesteld. Ik heb dan maar mijn bio geleerd want daar heb ik morgen examen van. Uiteraard stond de TV ook op, dus kon alles volgen. Het zag er niet goed uit: In de VS moest Costa Rica verliezen of gelijk spelen voordat Honduras zich kon plaatsen, ik dacht dat dat geen probleem zou zijn, de VS staat eerste, maar dan hoor je 0-1 voor Costa Rica en een beetje later 0-2, en dan denk, jah vergeet het maar om naar Zuid-Afrika. In de 2e helft kon Honduras wel nog scoren: 1-0 en op ongeveer hetzelfde moment krijgen we te horen dat het 1-2 staat in de VS. De match in Honduras loopt op zijn einde, 1-0 eindstand, in de VS zijn er nog 3 minuten te gaan en dan nog 3 minuten toegevoegde tijd, de tijd loopt en in de allerlaatste minuut krijgt de VS een hoekschop, en jawel GOAL: 2-2, Honduras heeft zich dus geplaatst, mijn familie kwam zot. We zijn dus naar het centrum geweest, er was extreem veel volk, en weer een file van autos. Eventjes later hoor je in de TVs dat er wordt gezegd dat er morgen geen school is en je niet moet gaan werken enzo. Dat kan ik me bijna niet voorstellen, Het feestje zal dus de hele nacht duren, jammer dat ik 2 kleine broertjes heb, anders zou ik ook kunnen meedoen. De autos razen wel aan een gevaarlijk snel tempo voorbij en er hebben ook een stuk of 3 mensen me komen bedanken, ze riepen dan gracias gringa, haha, die denken dus dat ik van de VS ben. Dan nog eventjes naar familie geweest om te kijken hoe de sfeer daar is, opperbest dus. En dan huiswaarts door de feestende massa. (het is 27 jaar geleden dat ze zich nog wisten te plaatsen voor een WK, toen in Spanje)

15 oktober: Omdat mijn ouders niet zeker waren of ik al dan niet school had (ze hadden gezegd dat de gouvernementele instelling gesloten zouden zijn, mijn school is dat niet) ben ik dus opgestaan en naar school geweest, maar ik had dus geen school. Vanaf dat ik dus thuis kwam opnieuw mijn bed in. In de namiddag meegeweest naar de lavanderia en savonds geholpen met de tortillas: het begint te lukken, maar ik doe het wel op mijn eigen manier, want da lukt niet echt op de manier dat mijn mama dat doet. Dan weer een beetje geleerd: chemie en ook nog eens mijn bio herhaald, want dat heb ik dus morgen aangezien dat het vandaag niet is doorgegaan.

16 oktober: vandaag dus examen van bio gekregen: fantastisch gelukt naar mijn mening. 1 vraag niet kunnen oplossen omdat het over biotechnologie ging, en dat verstond ik al niet in België laat staan als het in het spaans is, het was ook iets dat ze in zelfstudie moesten leren, daar doe ik nie aan mee hier. en een andere vraag volgens mij een beetje helemaal verkeerd opgelost: het ging over milieuvervuiling, maar ook dat stuk niet geleerd omdat we het niet hadden gezien in de les, dus heb maar wat uit mijn mouw geschut. Ook nog examen van Engels gekregen, dat is volgens mij iets van 90 %, alé dat hoop ik toch, het was dus enkel de Simple Past, en dan nog meestal een invuloefening, Wel een tekstje moeten schrijven over mijn vorige vakantie, wat gezeverd en misschien daar wel enkele schrijffouten. Dan ook nog mijn punten van wiskunde gekregen: 100%. Iedereen keek zo naar me, van hoe heb je dat gedaan. Maar het zijn dus echt supersimpele oefeningen é. In de namiddag weer, met de fiets, naar het gymnasium.

17 oktober: Lang uitgeslapen (9.30), dan een beetje geholpen met het studeren van het Engels van mijn oudste broer. Die heeft een jaar Engelse les gevolgd, maar is dit jaar gestopt, volgend jaar zou hij opnieuw beginnen maar daarvoor moet hij alles dat hij vorig jaar heeft gezien opnieuw bekijken. en ik help dus met de uitspraak, want dat is hier van iedereen een grote ramp. Ook een heleboel basisfouten uit zijn schrift gehaald, echt vreemd dat de leerkracht dat niet ziet. (fouten ala IN the beacht in plaats van ON the beach en YOU ipv YOUR). smiddags ben ik schoenen gaan kopen, dat is dringend nodig want mijn witte schoenen zijn niet meer wit omdat ze zo versleten zijn en mijn sletsen gaan het ook niet meer lang uithouden. Heb dus een paar sandalen gekocht en een paar toeschoenen. heeft me samen 850 lempiras gekost ( 25 euro) en normaal gezien zijn het 2 paar degelijke schoenen, ze zouden dus een eindje moeten meegaan. Het enige nadeel is dat ze maat 38 zijn, al de schoenen die ik mooi vond hadden ze niet meer groter, echt vreemd. Ik heb maat 39 dus dat valt nog mee, mijn schoenen zitten een beetje krap, maar die gaan zich nog wel zetten, mijn sandalen zitten goed. Maar ik vraag me echt af wat de mensen doen die hier grote voeten hebben. En ik heb ondertussen ook gevraagd tot welke maat de herenschoenen lopen: dat is dus +- maat 42, echt klein dus.
Savonds ben ik nog meegeweest naar de kerk, supervreemd maar er was dus geen priester (ze hebben er nogtans 5 in Tocoa). Ondertussen heeft ook de winter (volgens mij is dat dus het regenseizoen) hier zijn slag thuis gehaald. Ok dat is niet hetzelfde als in België, maar het regent hier massaal en het zou zeker nog tot maandag duren.
Toen we terug thuis kwamen en ik wilde gaan slapen zag ik plots en behoorlijk grote spin op mijn gordijnen zitten, nu niet dat ik bang ben van spinnen ofzo, maar zo vreselijk groot en geen idee of ze giftig is ofzo, en ik heb ze toch liever niet in mijn kamer. Ik heb er dus mijn mama bijgehaald, want ik wist niet wat ik moest doen, en die heeft er met een schoen op gemept.

18 oktober: smorgens ben ik wakker geworden van enkele regendruppels die op mijn gezicht vielen, er zir dus 1 gaatje in het dak en jawel dat is dus boven mijn hoofd. (mijn bed is ondertussen al verplaatst). Het heeft de hele dag geregend, dus de zee is niet doorgegaan. In de namiddag zijn we dan naar de mama van mijn papa geweest. Er was nog veel volk, en dit keer ook een neefje en nichtje die eigenlijk in de VS wonen, maar nu dus voor 6 maanden in Honduras leven, en hier dus ook naar school gaan enzo. Ze wilden dat ik Engels met ze sprak, maar daat ben ik zelf niet zo voor en de kindjes wilden het zelf ook niet, dus na korte voorstelling al terug overgeschakeld op Spaans. Dan nog naar een restaurant geweest (omdat we dus niet naar de zee zijn geweest) echt superlekker gegeten. Een soort biefstuk met iets dat op puree leek en veeeeeeeeeeel groentjes en enkele tortillas. En de prijs is echt superlaag, ik denk dat we met 5 hebben gegeten voor 600 lempiras (Kennin heeft wel een beetje gegeten van iedereen, want die krijgt geen volledig bord op). Mijn papa moet hiervoor dus een halve dag werken, wat echt niet zoveel is. Ze zeiden ook dat de prijs goed meevalt, en toch zat er amper volk in het restaurant, ze zeiden dat het door de economische crisis komt, dat vroeger elke zondag supervol zat enzo, maar ik vind dat een beetje vreemd dat ze dat hier zo hard voelen die economische crisis. Ik heb er nog niets van gemerkt hier.

19 oktober: een echte rotdag: op school was het examen van de ontwikkeling van de socioeconomie, daar kon ik dus niet aan meedoen want ik heb dat boek niet en ik versta er niets van. Mijn klasgenoten zeiden dat er om 2 uur een examen van chemie was, dus ik mooi op tijd in school, maar geen kat gezien, heb daar dus een halfuur staan wachten en dan maar mijn mama gebeld om te zeggen dat er geen examen was. die is me dan komen ophalen, toen we thuis kwamen had de electriciteit het weer begeven door de extreme regen van de afgelopen dagen. Dan ben ik uit verveling maar mijn bed in gekropen. Toen ik wakker werd heb ik een beetje geholpen met mijn mama: het schooljaar is in veel publieke scholen afgelopen en nu moet ze enkel nog de punten verwerken, MAAR ze doen dat hier dus niet met de computer. dus echt gigantisch veel werk. ik help met het optellen van de punten, dat kan ik namelijk veel sneller dan mijn mama. Na een halfuurtje was er opnieuw energie en dan heb ik gegeten, want ik had ondertussen wel wat honger gekregen. savonds nog meegeweest naar de lavanderia want ook daar was er overdag dus geen electric geweest, en het werk moest nog af. Ook daar een beetje geholpen met het rekenwerk van mama, zodat zij kon helpen met plooien.


Zo dat is het voor deze week,

Eline

1 opmerking:

  1. Hoi Eline,
    Je kent me wel niet maar ik liep je papa en mama vorige week tegen het lijf aan de Colruyt en die zeiden me dat hun avontuurlijke dochter in Honduras zat en een blog bijhoudt.
    En zo ben ik nu een fervente lezer van je verhalen :))
    Grtz
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen