dinsdag 27 oktober 2009

bijna vakantie (2 maanden ver)

Hola todo,

Hier ben ik weer met mijn weekoverzicht.

disnsdag 20/10: Op school een ganse uiteenzetting gekregen van hoe ze hun sociaal werk op papier moeten zetten (meer van wat er allemaal in moet staan). Ik heb dus meegekeken hoe ze dat hier op de pc typen en echt het is een ramp. Er wordt supertraag getypt, naar een volgend blad wordt geenterd en van binnormen hebben ze hier al helemaal niet van gehoord. In de namiddag is het gestopt met regenen dus kon ik naar het gymnasium met de fiets. Eens goed doorgetraind want de temperatuur was nu ideaal. De aerobic was ook superintensief, waarschijnlijk zo een 200tal buikspieroefeningen gedaan (en heb dat de volgende dag dus ook enorm gevoeld). ´savonds kwam de groep van ouders naar ons huis, gelukkig waren er redelijk wat kindjes mee, dus verveeld heb ik me niet. maar lawaai dat die kindjes maken en ze ruimen niets op. Ze zijn vandaag langer gebleven omdat al de kinderen al gedaan hebben met school, dus toen ze eindelijk wegwaren ben ik meteen mijn bed in gekropen met een hoofd die zo goed als op barsten stond van al het geroep van de kindjes.

21/10 (2 maanden ver) : Op school mijn laatste examen gekregen, chemie. Het is supergoed gelukt, maar had er dan ook redelijk veel voor geleerd. (Eigenlijk het enige examen waarvan ik een poging heb gedaan om de theorie te leren). Ik had dus al de namen van de zuren geleerd en al de reactievergelijkingen van de zuren en esters. Toen ik mijn examen af had zei de leerkracht wel dat je dat dus op een blaadje mocht schrijven en dat blaadje gebruiken tijdens het examen. Echt vreemd, maar dat is dus omdat de leerlingen te lui zijn om dat te leren. Na het eten wilde ik mijn kleren wassen, maar de elektriciteit had het nog maar eens begeven, het was dus 3 uur tegen dat de panne hersteld was, en om 4 uur begon het weer te regenen, dus mijn kleren moeten binnenhalen. Dan nog meegeweest met mama naar een heleboel plaatsen (een leerkracht, het kopiecenter,...) De rapporten moeten af en dat verloopt hier behoorlijk hectisch. ´savonds heel eventjes op het internet om nieuwe fotos te plaatsen (op netlog heel gemakkelijk te vinden als je mijn naam intikt).

22/10: Om de verveling tegen te gaan heb ik maar meegedaan met het herexamen van wiskunde. De rest van de klas had dus niets te doen en liep gewoon wat rond. Er was ook nog een herexamen van geschiedenis, en de leerkracht had het slim aangepakt, ze had 4 pakjes met verschillende vragen (voor elke leerling die dus herexamen had 1) en iedereen, buiten ik, moest de klas uit, zo was de kans op spieken veeeeeeeeeeeeeel kleiner, maar geloof me, de antwoorden worden gewoon door de deur gezegd. Dan nog een klasfoto laten maken bij een fotograaf, we zaten echt krap. De foto zal dus worden opgehangen in het ´secretariaat´(zo hebben ze fotos van de klas die 5 jaar geleden is afgestudeerd ook) In de namiddag naar het gymnasium geweest en savonds appelmoes gemaakt, dat kennen ze hier dus niet. En het is in de smaak gevallen (het wordt nu zo goed als elke dag gemaakt, zo savonds bij je tortillas of brood, en zo krijgt mijn klein broertje toch ook iest van vitamines binnen, want hij eet geen komkommer, geen sla en geen tomaat en vaak wil hij de andere groenten die dan speciaal voor hem zijn gekocht niet eten)

23/10: Op school was er een herexamen van Engels, heb dus meegekeken en een paar keer een grote basisfout aangeduid op momenten dat de leerkracht niet aan het opletten was. Het andere herexamen was filosofie (idem systeem als geschiedenis) en bijles van chemie. Er was vandaag ook een voetbaltoernooi in de school, Ik heb dus eens kunnen kijken hoe de meisjes hier spelen, en het trekt opevenveel als in belgie, niets dus. In de namiddag naar een soort secretaresse geweest, die typt dus al de rapporten en diplomas enzo. Van daaruit het centrumpje door naar de lavanderia gewandeld. wel een tussenstop in het ´park´gemaakt en daar een ijsje gekocht (kost hier 80 cent ofzo, en het is wel degelijke kwaliteit). savonds naar de mama van papa geweest, zogoed als de ganse familie was daar, dus fotos van wat neefjes en nichtjes genomen) ook op netlog te vinden).

24/10: lekker lang uitgeslapen, wat naar mijn muziek geluisterd en veel te vroeg mijn middagmaal gekregen (11.30). Had dus de bijna hele middag honger. In de namiddag meegeweest naar de lavanderia, er was superveel werk, de laatste 3 dagen. Ben vandaaruit wat boodschappen gaan doen, want er was echt niets meer om te eten in huis.

25/10: smorgens alleen thuis, dus alles op het gemakjes, mijn kleren wassen, eventjes op de pc, want de temperatuur was niet te hoog. In de namiddag zijn we naar Truchillo geweest. Eerst naar het zwembad, dat is nog redelijk proper, er zijn 3 baden met verschillende diepte, en het is met rivierwater, dus geen zout. Daarna naar de zee, maar ik enkel wat gewandeld op het strand en de jongens die je hier dus wel heel de tijd naroepen keihard genegeerd. We hebben daar dus ook in een restaurant op het strand gegeten. Ik een vis met gebakken bananen en groentjes. buiten dat mijn vis veel te zout was viel het nog redelijk mee (ik vond het vorige week wel iets beter, maar het kon er nog mee door). Toen we thuis kwamen nog mijn kleren geplooid en vroeg gaan slapen, want ook hier word je moe van de zeelucht.

26/10: Buiten de herexamens is er dus niets te doen op school, ik dool dus wat rond daar en praat wat met de leerlingen van andere jaren en met wat leerkrachten. Er is dus een leerkracht die enkele jaren geleden een brugs meisje in de familie had, hij is dus al een keer naar belgie gekomen en heeft brugge al gezien. In de namiddag wilde ik een foto laten nemen, want ik heb een pasfoto nodig voor op mijn afs paspoort. en ook eens gaan kijken of mijn verjaardagspakket van mama en papa niet gewoon op het postkantoor lag, maar dat was dus allebei gesloten. Dan nog eventjes meegeweest naar de lavanderia. en savonds gaan kijken naar de dansschool, heb dus ook een beetje meegedaan. Das echt nog intensief, en het zijn echt verschillende dansen. Waarschijnlijk ga ik dus voortaan ook 3 keer per week gaan dansen. daarna nog naar een bario (soort wijk) net buiten de stad geweest omdat er daar iemand was overleden.

zo dat is het zoon beetje, ik heb nog enkele weetjes:

De herexamens vallen hier dus tijdens school, en het zijn meestal +-4 leerlingen (van de 12) van mijn klas die er moeten aan deelnemen, en meestal zijn het dezelfde bovendien. Je moet hier wel 60 procent halen om te slagen.
Ik heb dus mijn punten gekregegen, echt supergoed: wiskunde 100, Engels 100, chemie 100 (had een fout, maar omdat ik zonder blaadje mijn examen had gemaakt heeft ze het door de vingers gezien), 90 voor bio (eiglijk maar 1 fout want had 1 vraag niet ingevuld) en 80 voor fysica, dat is dus iets minder. Voor geschiedenis en filosofie heb ik geen punten gekregen.
volgende week ga ik naar Copan met AFS dus dinsdag kan ik niet op de pc, het zal met wat vertraging komen.
Voor de rapporten wordt hier echt dubbelwerk gedaan. eerst wordt alles met de hand geschreven en dan wordt het doorgegeven aan iemand die het moet overtypen op de pc. Er wordt ook nog eens net dezelfde puntenlijst overgeschreven in een boek voor op school. (Heb gevraagd waarom dat niet wordt gekopieerd, ze weten het zelf niet, het is een gewoonte) Niet moeilijk dat het dus zo hectisch is voor de leerkrachten hier op het einde van het jaar.

tot de volgende, en geniet van jullie weekje vakantie (voor diegenen die vakantie hebben dan toch, voor de rest jammer, ik heb vanaf volgende week 3 MAANDEN vakantie :))

Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten