dinsdag 13 oktober 2009

complet años

hola,

Dinsdag dus supermoe opgestaan. Gelukkig had ik niet zoveel lessen (enkel geschiedenis, filosofie en wiskunde) zodat ik toch een halfuurtje heb kunnen slapen tussen 2 lesuren in. De jongens hadden vandaag ook een voetbaltraining, het zag er behoorlijk intesief uit en toen ze terug de klas inkwamen, waren de dassen van het uniform verdwenen en ook van de meeste hun hemd. Ze gingen met zijn allen onder de ventillator staan om af te koelen, echt een hilarisch zicht. Aangezien mijn mama wilde slapen en ik dus niet op het internet kon, heb ik ook geslapen, toen ik wakker werd was het 5.30, ik moet dus echt moe zijn geweest.

savonds op mijn broertjes gepast, want mijn ouders waren naar de groep voor ouders.



woensdag: eerst school (Engels, chemie en wiskunde). Wanneer er geen les is kun je mijn klasgenoten meestal vinden in de cafetaria met een frisdrank en iets om te eten (gebakken bananen, chips, pastelitto = tortilla die gevuld is met rijst en kip en dan dubbelgevouwen gebakken in superveel olie). deze middag dus wel op het internet geraakt. Daarna ben ik geld gaan afhalen zodat ik eindelijk kon beginnen met het gymnasium. Dan ook daar naartoe geweest en direct beginnen trainen, nog maar zelden zoveel gezweet, en er zijn helemaal geen ventillators, dus afkoeling is echt moeilijk. Er was ook aerobic, of iets in die aard, heb dus ook eventjes meegedaan, want de toestellen zijn niet echt wat ze zouden moeten zijn.

donderdag: op school enkel fysica gekregen, daarna ging iedereen naar de metroplaza, dat is een soort winkelcentrum, volledig Amerikaans volgens mij, met een grootwarenhuis, enkele kleerwinkels en veel banken, en ook een wendys. De jongens van mijn klas en een andere klas moesten spelen tegen een andere school hier in Tocoa, het was een soort minivoetbal, maar dan echt mini: de goals zijn hier ongeveer 1 meter breed en 90 cm hoog ofzo, probeer daar maar eens in te scoren denk ik dan. Bijde ploegjes van mijn school hebben verloren, mijn klas wel maar nipt, na penaltys. Het ging gewoon door op de parking.

smiddags kreeg ik plots telefoon van een vrijwilliger van AFS om te vragen of ik eens wilde spreken met de andere AFSers hier in Tocoa. Toen ik daar aankwam bleek dus dat er toch nog een meisje van België hier zit, zij volgt het vrijwilligersprogramma en werkt dus. zij werkt in casa luna, dat is een organisatie die zich inzet voor de rechten van de vrouw. Aan haar verhalen te horen is het hier een kleine ramp op dat vlak. Het was wel vreemd na 2 maanden weer Nederlands te praten, maar het ging nog vlotjes. maar dan weer overschakelen naar Engels en Spaans om met de andere te praten, echt moeilijk om alles te volgen, je moet heel de tijd nadenken welke taal je best spreekt enzo. Er waren dus ook 2 vrijwilligers van AFS, zei zijn vroeger naar Duitsland en België gekomen. Uiteindelijk vroegen ze of ik de volgende dag meewilde naar Truchillo om daar naar een feest te gaan. tuurlijk wilde ik dat, voor het eerst een keer weg van mijn familie enzo, echt dat is het enige dat ik wel minder vind, de andere meisjes die hier zitten, mogen al veel meer alleen weg enzo. Ik ga toch nog eens vragen voor een fiets, dat zou het al veel gemakkelijker maken.



vrijdag 9 oktober: eerst school, de leerstof wordt afgewerkt want voor mijn klasgenoten beginnen de examens volgende week. Doordat er dit jaar veel dagen zijn weggevallen, zijn er dus ook veel boeken niet ten einde. En er is ook nog eens besloten om de scholen een maand vroeger te sluiten enzo. smiddags ben ik eerst weer naar het gymnasium geweest. en dan mijn zak gemaakt voor de komende dag. Rond 6 uur zijn ze me komen oppikken, mijn mama kon niet weg omdat ze bezoek had. Toen we aankwamen in Truchillo gingen we eerst naar het buitenverblijf van een van de vrijwillgers (ewelyn). Man wat een chic ding dat dat is, niet normaal voor een huis hier. Daarna de Jetski gaan afzetten in een ander buitenverblijf, van mensen die ze hier kennen. Dan eerst naar het feest, er was blijkbaar iemand jarig. Maar eigenlijk vond ik het niet zo speciaal, buiten dat er zogoed als enkel engels werd gesproken. Daarna naar een disco, wat een verschil met België, nu niet dat ik veel wegga, maar echt een dag en nacht verschil. De muziek eerst en vooral. Meestal muziek van hier, maar er was toch een halfuurtje Amerikaanse muziek. Maar die was dus niet echt up to date, zeg maar wat bij ons dus meer dan een halfjaar geleden werd gespeeld, en soms al van jaren geleden. En dan uitgaan staat hier zogoed als gelijk als drinken, ze verstaan hier dus evenmin dat ik niets drink, en eigenlijk dringen ze ook een beetje meer aan, zeker wanneer ze zelf wat meer hebben gedronken. Echt vanaf dat je bier op was, gaven ze je een andere. Hier zag je ook veel meer mensen roken in tegenstelling tot bij ons wordt er hier zogoed als niet gerookt. Het dansen is hier ook helemaal anders, Je danst hier meestal per 2en niet in groep. Ik vind het vaak op het randje van erover te noemen, maar hier is het dus normaal en het heeft zelfs een naam, geen idee of je het op youtube kan vinden maar het is dus punto dansen of iets in die aard. Het was dus behoorlijk laat toen ik in mijn bed zat (4 uur), en je moet weten dat er iemand me naar huis heeft gevoerd die behoorlijk veel had gedronken, en je zag ook wel dat het niet helemaal recht ging. Gelukkig is er hier snachts geen kat op straat en kun je niet zo snel rijden zodat het risico op een ongeluk toch relatief laag ligt.

zaterdag: Omdat ik het superkoud had in de kamer, de airco stond echt laag ben ik zeer vroeg wakker geworden (8.30). Na het ontbijt dat ik heb overgeslaan, omdat ik helemaal geen honger had, en omdat het niet mijn favoriete eten is (baliada = tortilla met bonen), zijn we dus naar het andere buitenverblijf gegaan om de jetskis op te halen. en dan naar de zee geweest, echt zalig, maar o wat gaat dat enorm snel, en eiglijk heb ik hier een toelating voor nodig, maar het was met mensen van AFS hier en die zeiden dat we het AFS maar niet moesten melden. zo gaat het dus hier. We zijn dan met de Jetskis het strand afgevlogen tot we de zeesterren konden zien, echt prachtig en ook redelijk groot (jammer dat ik mijn fototoestel niet bijhad). Daarna gaan eten in een restaurant, de rest wilde een soep van kip, maar ben de kip echt beu en aan de zee moet je toch vis eten, heb dus voor camarones gekozen. Daarna terug naar Tocoa geweest.

savonds nog gekeken naar het voetbal, Honduras-VS, ze hebben goed gespeeld, maar het mocht niet zijn, ze hebben dus verloren met 2-3, en een penalty gemist op 4 minuten van het einde. Hierdoor moeten ze woensdag winnen op el salvador die 5e staat en hopen dat costa rica verliest van de VS die eerst staat. Theoretisch dus nog mogelijk. Mexico en de VS zijn al zeker van kwalificatie voor het WK. teoretisch dus nog goed mogelijk.

11 OKTOBER: smorgens uitgeslapen, was ook nodig, na mijn dagelijkse ochtenddouch kwamen mijn mama en broertjes binnen, en begonnen te zingen, geen idee wat het precies was. De hele morgen kalmpjes aan en rond 12 uur dan gebeld met mama en de ganse familie, wat is het vreemd om iedereen nog eens te horen na bijna 2 maanden, het internet is toch anders. smiddags dus naar de familie van mijn mama geweest om cake te eten voor mijn verjaardag, dat is hier de gewente en ik mocht mijn eigen stuk snijden, dus eventjes lekker groot genomen, vandaag mocht dat wel vond ik, en morgen fiets ik het er wel weer af. Dan ook nog naar Wendys geweest een vettige hamburger gegeten, dat was trouwens de eerst hamburger in 2 maanden tijd, en het heeft gesmaakt, maar toch niet goed voor elke dag.

12 oktober: Mijn klas was de enige die vandaag les hadden, de leerstof MOEST af vandaag, want morgen hebben ze dus een examen. eerst een test van wiskunde, er stond dus een fout in de opgave, heb ik gelukkig gevonden. dan nog chemie, bio en geschiedenis. Ze moesten nog de eerste en de tweede wereldoorlog zien, ze hebben er dus een uur over gedaan om het belangrijkste te zeggen, maar België kwam niet eens aanbod, vreemd toch. Echt in een uur kun je ze niet veel bijbrengen volgens mij.
Dan nog cake gegeten, want er was een leerkracht jarig, en ook een beetje voor mijn verjaardag nog. smiddags naar het gymnasium geweest, er was zot veel volk (niet genoeg toestellen voor iedereen) dus vaak moeten wachten tot er iets vrij was. Toen ik terug naar huis ging passeerden we een huis waar er veel mensen en polietie en een tvploeg stonden, wat bleek er was een gewapende overval gepleegd. Dat is hier dus redelijk normaal (het is een eenvoudige manier om aan geld te raken, veel jongeren maken hun school niet af en willen niet gaan werken). Ze wilden blijkbaar een moto stelen, dat is zeer eenvoudig hier, en omdat er een revolver aan te pas kwam is de politie er bij gehaald, geen idee of er geschoten is, maar het idee alleen al vind ik niet zo fijn.

dit is het zo ongeveer, nog een weetje, normaal gezien moesten we het eten enzo tijdens de uitstap naar Truchillo betalen, maar het is hier dus normaal dat de jongens alles betalen, dus die (familie van een van de vrijwilligers) hebben het bier, cola en andere in de disco betaald, en het eten in het restaurant heb ik ook niet moeten betalen. ik heb dus geen cent uitgegeven op die 2 dagen, jammer dat het in België niet zo is. Er mag hier ook maar gedronken worden vanaf 18 en er wordt hier redelijk goed aan gehouden, er was een groep jongeren en die kregen geen alcohol, bij ons zou dat geen probleem zijn.

Eline

1 opmerking:

  1. Dag Eline,

    Het duurde weliswaar even voor ik je weblog ontdekte, maar bij deze dus: ik vind het fijn je verhalen te lezen. Ook bij oma en opa vormen ze perfect leesvoer (in papieren versie dan).

    Hoe is je Spaans ondertussen? Merk je wat van de politieke actualiteit daar (hier is dat af en toe een klein stukje in de krant)?


    Groet,
    Jens

    BeantwoordenVerwijderen