donderdag 17 juni 2010

ceiba, fiesta, dia del estudiante

hela,

Weer een weekje voorbij. De tijd vliegt echt voorbij, ik heb een overvolle agenda, wat ik natuurlijk wel super vind, want zo denk ik nog niet te veel aan mijn terugkeer die nu toch heeeeeeeeeeel dicht bij komt.
We zullen dus beginnen bij vrijdag, 's avonds ben ik met mijn leerkracht, haar 3 zoontjes, de zus van mijn leerkracht en een vriendin van mijn leerkracht met haar 2 zoontjes naar het circus geweest. Voor de voorstelling hadden we gegeten in de pizzahut, echt iets dat nog ontbreekt in Tocoa. De voorstelling was echt fantastisch, het was een circus die vanuit Moskou overkomt. En hier zijn er nog dieren toegelaten in het circus, echt waw als je een bruine beer, of zo een achttal tijgers zo ziet. Natuurlijk had ik wel wat medelijden met de beer, want die was zo de mond gesnoerd, en die zag er niet bepaald gelukkig uit. Maar ja, de show was fantastisch. Buiten de dieren waren eer nog een heleboel acrobaten, een clown, ...
Na de show zijn we blijven slapen in het huis van de zus van mijn leerkracht. Maar het was er echt superwarm, de TV heeft lang opgestaan en de buren hielden een feestje, dus echt goed geslapen heb ik niet.

Zaterdag: Normaal gezien zouden we nog een vlindermuseum bezoeken, maar dat is niet doorgegaan. We zijn rond de middag teruggekeerd naar Tocoa, waar ik dan eerst mijn kleren heb gewassen, en dan wat rustig aan tot 4 uur. Want dan ging ik gaan kijken naar de training van de jongens volleybalploeg van de school. Om 6 uur zou ik naar een feestje gaan, maar omdat ik niet wist waar het was, moest ik wachten tot ze me kwamen ophalen. Dat zou rond 7 uur zijn, maar natuurlijk was het bijna 8 uur voor ze kwamen.
Het feestje ging door in het huis van iemand van de volksdansgroep. Het was wel gezellig al had ik me iets totaal anders voorgesteld. Eerst werden de kaarten en de dominostenen bovengehaald. En is er zeker nog een uur gespeeld. Nadien hebben ze dan wel wat muziek om te dansen opgelegd, maar het duurde een hele tijd voor ze echt begonnen. Iedereen moest ook iets meenemen om te drinken of te eten, dus ik had voor een fruitsla gezorgd, kwestie van toch iets gezonds te hebben. En ik moet zeggen dat ze het wel goed vonden al waren het vooral de druiven, die hier redelijk duur zijn, het eerst opwaren. Voor de rest was er een heleboel chips, popcorn, ijs, en frisdrank. Heel vreemd maar geen alcohol.En normaal gezien zou het feestje om 10.30-11.00 aflopen. Maar blijkbaar hadden ze afgesproken om daar te blijven slapen. Dat wist ik natuurlijk niet, en de jongsten hadden ook geen toestemming om te blijven slapen, dus die werden dan naar huis gebracht. Ik wilde natuurlijk blijven, dus bellen naar mijn gastmama. Die was natuurlijk al aan het slapen, maar ze heeft toch opgenomen. En eerst deed ze heel moeilijk, en dan heb ik iemand doorgegeven van de groep. Ze bleef wel wat moeilijk doen, maar uiteindelijk zei ze dat ik de regels ken, en heeft ze ingehaakt. Ik wist totaal niet over welke regels ze het had, maar ik heb wel besloten om te blijven. Er resten me nog maar 3 weken en ik ga er echt van genieten!
Doordat ik bleef slapen was er wel een klein probleempje met de kamerverdeling. Ik had de keuze om alleen te slapen in een slecht bed in een huisje appart, of in een kamer met een goed bed maar met 2 jongens. Ik zag het echt niet zitten om alleen te slapen, zeker niet in het houten huisje, dus dan maar liever met de 2 jongens in 1 kamer.
Uiteindelijk heeft het feestje nog tot 2.30 geduurd, en ben ik met de laatsten gaan slapen. En dan wilde ik slapen, maar dat ging natuurlijk niet met die 2 jongens in de kamer. Eentje was er wel al vroeger gaan slapen, maar de andere was ook opgebleven tot de laatsten. Dus die nog de hele tijd licht aan, licht uit, hij wilde dan nog praten. En eigenlijk lag ik in een bed alleen en die 2 op jongens in een ander bed, maar die jongend die al sliep nam zowat het ganse bed in. Dus is die andere jongen na 5 minuten bij mij komen liggen. En dan hebben we nog heel lang zitten praten, alé ik wilde slapen maar het lukte me niet hem te negeren. Ik denk dat het uiteindelijk na 4 uur was toen ik min of meer in slaap lag. En rond 5.30 begonnen de eersten in de andere kamer al op te staan. Want zei hadden universiteit vandaag of moesten gaan werken. Dus kort samengevat ik heb niets geslapen.

Zondag: Toen ik thuiskwam heb ik mijn familie gegroet, maar geen reacit, dan wilde ik wat vertellen over hoe het was geweest, luisterden ze voor geen meter. Ten slotte vroeg ik nog wat er vandaag werd gedaan, helemaal niets, buiten een kerkviering deze avond (en daar had ik helemaal geen zin in) Voor de rest van de dag heb ik dus in mijn kamer gezeten, mijn slaap wat ingehaald, wat genaaid, eventjes nog middageten. en dan weer naar mijn kamer. Om 18.00 had ik practica van de volksdansgroep. Maar toen ik het 18.30 was viel de elektriciteit uit. Dus hebben we niets gedanst. Dan maar in de donker terug naar huis, daar was natuurlijk niemand, want ze waren naar de kerk. Maar dat maakte me niet zoveel uit. Ik heb nog vlug iets gegeten en dan bedje in en gaan slapen.

maandag: Heel moeilijk uit mijn bed geraakt en supermoe toegekomen op school. Natuurlijk meteen een heleboel vragen gekregen. En dan wat toegekeken naar het werk van mijn klasgenootjes. In de namiddag les gehad, alé toch 2 uur en dan hadden we geen les meer. Dus kon ik zonder probleem gaan volleyballen. We hebben tot na 6 uur gespeeld, nu de dagen echt wel langer zijn, kunnen we wat langer spelen.

dinsdag: Heel vlug wat gewerkt op het veld en dan naar het voetbalstadium want de schoolploegen voetbal moesten hun finale spelen. (de wedstrijd waardoor ze al dan niet naar Tela gaan) De meisjesploeg begon, en was veel sterker dan hun tegenstander. Ze hebben dan ook met gemak gewonnen (4-1) en doordat ze in het doorgaan ook al hadden gewonnen, plaatsen ze zich dus voor de regionalen in Tela. De jongensploeg daarentegen had het veel moeilijker, in de heenmatch hadden ze verloren met 2-0 dus moesten ze winnen met 3-0, Ze begonnen goed, en maakten de eerste goal. Maar in de tweede helft maakten ze echter enkele fouten en op 3 minuten tijd stond het plots 1-2. Hierbij wisten ze dus dat het verloren was, en begonnen ze jammergenoeg heel vuil te spelen. Ze maakten een heleboel fouten, waarschijnlijk ookwel door de frustraties, maar dat is geen uitleg. En dus werden er zelfs 2 rode kaarten getrokken. Ik vind het vooral jammer dat het voor hun zo moest eindigen. Voor de studenten is de voetbalploeg de belangrijkste ploeg die ze hebben (gevolgd door de volleybalploegen). En al de ploegen hebben zich geplaatst met uitzondering van de voetbalploeg jongens die echt hard trainen (evenveel als de volleybalploegen).
Op de terugweg van het stadion naar huis begon het te gieten en op dit gelukkig pas op het einde (slechts 1 straat van mijn huis) maar ik was toch helemaal nat toen ik thuiskwam. Eventjes later viel dan ook nog eens de elektriciteit uit. Maar gelukkig heeft het maar een 2 uurtjes geduurd en dan nog eens 45 minuten meer voor de elektriciteit. Om 16.00 ben ik dan naar de volleybaltraining gegaan en daarna naar de volksdansen. Dit keer hebben we wel goed geoefend, met dat er enkele voorstellingen in het vooruitzicht zijn moet er wel goed geoefend worden.

woensdag: vandaag wordt de dag van de student gevierd op school, en dit te beginnen met de voetbalmatch die op een scherm wordt uitgezonden. Maar omdat de match iets te vroeg (5.30) begon heb ik de eerste helft thuis gekeken met mijn familie. Honduras speelde niet slecht, maar op het moment van de foute gele kaart, wist ik dat er een goal zo volgen en dan zie je al die Chileense voetballers op de helft van Honduras en hop, goal. In de rust ben ik dan naar school gegaan waar ik verder naar de match heb gekeken. Maar er is niets meer veranderd aan de stand. Maar hierbij ben ik wel al zeker dat Honduras zich niet zal plaatsen voor de verdere rondes. Ik denk dat Chile de eenvoudigste match op het programma was en zelf die hebben ze verloren. Al hoorde ik enkele uren later wel dat ook Spanje was verloren.
Na de match werd er koffie met koekjes geserveerd en dan gingen mijn klasgenootjes gaan voetballen. Er was een tornooi georganiseerd, en mijn klasje deed mee. Ik moet zeggen dat ze goed hebben gespeeld, al vind ik dat er iets teveel matchen op het programma stonden. En dus na 2 uur had ik het eigenlijk wel gehad. Maar het heeft tot na 3 uur geduurd. Uiteindelijk hebben ze wel gewonnen. De finale eindigde wel met penalty's.
Om 15.00 ben ik gaan volleyen, en we hebben weer goed gespeeld tot na 18.00. Dan naar huis, maar er was dus niemand te zien. Toen mijn mama thuiskwam, had ze haar laptop bij die ze vandaag heeft gekocht, dus nog eventjes gekeken hoe die eruitzien en dan ben ik gaan slapen, want ik was echt moe van de hele dag zo actief bezig te zijn.

Zo dit is mijn weekje, misschien ga ik volgende week naar Tela met de schoolploeg, maar dat staat blijkbaar nog niet vast. En als het niet zou doorgaan ga ik toch mee met de afscheidsoriëntatie van AFS. Maar eigenlijk heb ik daar niet zoveel zin in. (We zien wel)

tot de volgende,
Eline

2 opmerkingen:

  1. Beste Eline,
    En weer valt het me op dat er daar in Honduras bitter weinig gestudeerd wordt. Die jongeren huppelen daar maar van voetbalmatch naar voetbalmatch en als er geen voetbal is, dan is het wel volleybal of volksdansen.
    En ook:
    - Zaterdag: Normaal gezien zouden we nog een vlindermuseum bezoeken, maar dat is niet doorgegaan.
    - Om 18.00 had ik practica van de volksdansgroep. Maar toen het 18.30 was viel de elektriciteit uit. Dus hebben we niets gedanst.
    Ik vind het allemaal eigenlijk wel grappig. Maar je zult het nog behoorlijk moeilijk krijgen als je straks weer in België bent.
    Ben je van plan om te blijven bloggen als je terug thuis bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. over het schoolsysteem wist ik op voorhand dat ik er niet teveel van mocht verwachten. En dat er veel dingen niet doorgaan dat gepland worden ben ik zo ondertussen wel gewend. En ik zet ook niet al de oorzaken op mijn blog want dan zou ik heeeeeeeeeeeel veel tijd achter de computer moeten zitten en daar heb ik niet echt zin in. En dat de elektriciteit uitvalt daar kan ik en niemand van de volksdansgroep iets aan doen. En zelf een stad zonder elektriciteit heeft zijn charme. Alleen wil je dan niet in het ziekenhuis liggen, want tegen dat er dan aansluiting is gemaakt me het eigen noodcircuit ...

    BeantwoordenVerwijderen