dinsdag 6 april 2010

semana santa, segundo parte

hola,

ik besefte plots dat het alweer dinsdag was, dus tijd om weer eens iets te schrijven.
Ik denk dat ik de laatste keer tot bij dinsdag of woensdag ben gebleven. Ik geef een korte samenvatting van woensdag en begin dan met mijn weekje.

Woensdag,: in de voormiddag naar school geweest om de diertjes eten te geven en daarna nog eventjes bij mijn oma (papa) binnengesprongen en dan doorgegaan naar mijn andere oma waar we eerst gingen middageten, en daarna om daar wat op de laptop met mama te praten. Daarna nog heel eventjes gebleven, want er kwam juist familie toe vanuit Ceiba.
's Avonds zijn we dan ook nog teruggekeerd naar daar, om vanalles af te spreken voor de volgende dag. Want we gingen met de ganse familie naar zee, en mijn papa is jarig, dus er moet vanalles geregeld worden. Wat wordt er meegenomen om te eten (heel belangrijk), en omdat het mijn papa zijn verjaardag was, mocht hij zeggen wat hij wilde. Met als gevolg dat we een vreemde combinatie kregen.

donderdag: vroeg opgestaan want om 8 uur zouden we vertrekken. Op voorhand wist ik wel al dat het wat later zou zijn, want het was met de familie van mijn mama en papa, wat dus superveel mensen betreft en er zouden er zoiezo wel enkele later zijn. Maar het bleef echt maar duren, en om 10 uur zijn we dan, eindelijk, richting zee vertrokken.
De familie van mijn papa had ervoor gezorgd dat we naar Santa fe konden. Maar dat is nog een stukje verder dan Trujillo, dus waren we nog een goeie 2 uur onderweg, zeker met al het verkeer die rond Trujillo reed.Echt typisch de belgische kust als het eens een paar dagen mooi weer is: nergens een plaatsje voor je auto, de stranden overbevolkt, ...
Dan nog moeten stoppen, want was er toch wel niet een van de autos die in panne was gevallen. Toen we eindelijk op het strand aankwamen, vlug iets gegeten, me ingesmeerd, ookal was er amper zon te bespeuren. En dan vlug het water in. Het leuke hier is dat de zee wel wat goven heeft, maar daardoor is het water ook iets minder helder, wat niet gelijk is aan vuil.
Dan nog een partijdje strandvoetbal, maar geloof me dat hou je echt niet zolang vol, in het zand loop je echt veel moeilijker, en het water kwam ook af en toe eens over het hele veldje. En dan nog eens in een behoorlijke warmte ... na een 20 tal minuutjes gaf de familie het al op.
Dan nog heel de middag in het water gezeten, met uitzondering van het zingen voor mijn papa bij de cake.
En dan teruggekeerd naar Tocoa, waar we nog avondgegeten hebben bij mijn oma (mama) thuis, terwijl de familie van mijn papa nog allemaal in Trujillo zaten. Eigenlijk was ik een beetje boos dat wij niet gingen, en het allerstomste was dat ik was meegevraagd met Juan, een neef, maar dat mijn mama wilde dat ik met hun in de auto terugkeerde.

Vrijdag: eventjes denken, wat heb ik gedaan. Niet zoveel eigenlijk. We zijn gaan middageten bij mijn oma (mama) en daarna ben ik samen met Yeleni, een nicht, en enkele neefjes naar een park in Tocoa geweest, waar vandaag een soort gevecht plaatsnam. Er werd niet echt gevochten, maar er waren jongeren onherkenbaar verkleed in monsters, en die vochten dan tegen een ander verklede persoon, soort van een tegen allen en dan vielen ze "dood". Ik begreep er niet zoveel van, maar blijkbaar wordt het wel elk jaar opnieuw gedaan.
Daarna zijn we nog naar het centrum geweest, waar we ijsjes hebben gekocht. En dan ben ik nog naar mijn andere oma geweest waar we tortillas van bloem met kaas kregen.

zaterdag: In de namiddag zijn we met de familie van mijn papa naar de rivier geweest die buiten Tocoa ligt. Het water is er superhelder, en er is geen kat te zien. We hadden dus de hele rivier voor ons alleen. Er was een soort afdaling, waar men met banden naar beneden ging. Echt het was er fantastisch! Zo midden in de natuur, je kan het je maar amper voorstellen in België.
Na de hele middag in het water te zitten zijn we over enkele supersteile weggetjes (die we ook in het doorgaan moesten nemen) teruggekeerd. Maar mijn papa besloot (samen met Oscar en Juan) om met een band via de rivier het water te volgen. Dus mochten we nog eventjes wachten bij een tante. Echt iedereen was al terug voor hij kwam opduiken. Dit ook omdat hij, als enige was blijven plakken bij enkele vrienden.
Mijn mama was superboos, want zij wilde nog naar de mis. Gelukkig bleek achteraf dat we mooi optijd waren. Dus vlug naar huis, gaan omkleden, we hadden ons wel al afgedroogd, maar we moesten natuurlijk formeel zijn om naar de kerk te gaan.
Vandaag was er eerst een kaarsentocht, waarbij het begon te stortregenen. En daarna nog een mis van meer dan 2 uur. Maar het was een mooie viering, met veel gezang, dus buiten dat iedereen nat was en het koud had viel het allemaal nog wel mee.

Zondag: vandaag mochten we uitslapen, en er stond niet echt iets op het programma tot smiddags, wanneer een neef van mijn papa ons uitnodigd voor een feestje die avond.
Dus wij savonds daar naartoe, en er was echt weer zeer veel familie, dit keer ook een deel die ik niet zoveel zie, maar waar ik wel supergoed mee overeenkom omdat die allemaal rond de 20 zijn.
Dus weer een bbqtje gehad, dit keer met schapenvlees. En tegen 10 uur dan naar huis gekeerd, want de vakantie liep ten einde, en morgen hebben we school :(

maandag: ik was nog aan het dromen toen mijn wekker ging, dus ik kwam van behoorlijk ver om mijn wekker voor een eerste keer af te zetten. Uiteindelijk wel opgestaan en in mijn "fantastisch" schooluniform gekropen. En dan naar school gegaan. Bleek dat de leerkracht er de hele week niet gaat zijn, omdat ze varkens voor school is gaan kopen in een ander deel van het land.
Wat jammergenoeg niet wil zeggen dat we geen werk kregen opgedragen. Al de varkenskotjes moesten worden schoongemaakt. En ook het gras moest op verschillende plaatsen worden verwijderd. Dan naar huis, maar bleek dat het huis gesloten was. Dus ik bellen naar de meid, blijkt dat die in de lavanderia van mijn papa zit, want het meisje die daar werkt was niet komen opdagen. Dus ik bellen naar mijn papa, en vragen hoe ik binnen kan geraken. Ik ben dus nog helemaal tot bij de lavanderia mogen fietsen (eigenlijk is het maar 5 á 10 minuutjes, maar in deze verdomde hitte, is het loodzwaar, en ook met die fiets van me) En dan rond 12 uur, wanneer het nog warmer is, de sleutels mogen gaan terugbrengen in een supersnel tempo, watn ik had les. Natuurlijk superrood en zwetend in school aangekomen. En dan voel ik me zo vuil, want je hangt vol met van dat stof uit de straten.
In de namiddag 2 lessen gehad, want buiten de les van de leerkracht die weg was, was ook nog orientacion weggevallen. savonds, tussen het smsen door, wat gestudeerd voor mijn test van ecologia die morgen doorgaat.

dinsdag: vandaag stond het wieden van het onkruid rond de ananasplanten op het programma. Jawel, ananas dat groeit aan een plant dat niet meer dan een halve meter boven de grond komt. Best vreemd om dat zo te zien, maar heb fotos! En het was vandaag, net als gisteren, superwarm. In de namiddag nog een examen van ecologia gehad. De eerste, want de andere vakken volgen volgende week. Dus nu is het zowat herhaling van alles, en al begin van de nieuwe leerstof voor het volgende parcial.

Zo dit is het voor deze week, de vakantie is bij jullie nog maar begonnen en hier zit die er alweer op. Aan iedereen die op reis is of vertrekt, veel plezier. Het enige wat ik hier aan pasen heb gemist is de CHOCOLADEeitjes! Al zou je deze hier natuurlijk niet in de tuin vinden, want die zijn gesmolten voor er iemand is opgestaan.

Adios, hasta luego,
Eline

(ben juist tot de conclusie gekomen dat ik binnen 3 maandjes ergens boven de Atlantische Oceaan gang op weg naar mijn huisje)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten