maandag 19 april 2010

Examens, volley

hola,

Weer een weekje verder, de tijd vliegt echt vooruit.
Wat heb ik zo allemaal gedaan deze week ...

Woensdag: In de namiddag had ik 2 examens, eerst zootecnia, waar ik amper iets voor had geleerd. Gelukkig waren er enkele klasgenoten zo vriendelijk om af en toe hun examen in mijn zicht te leggen. En dan nog agronomia, ik had er eigenlijk best nog veel voor geleerd, maar het was zot ingewikkelde vragenstelling. Als je begint met invuloefeningen waar meer dan meerdere plaatsen wit zijn, wordt het wel redelijk moeilijk.
En dit keer konden mijn klasgenoten me niet echt helpen, want ze wisten het zelf niet. Volgens mij is er niemand geslaagd voor dit examen.

Na het examen ben ik naar het voetbalveld van de school geweest. Echt super is het daar: het is er rustig, een heerlijk windje, en mijn broer speelt er voetbal 3 keer per week dus dan ga ik een halfuurtje gaan kijken. Na wat uit te rusten en een nabespreking van de examens, zag ik dat er werd gevolleybald, en zo na 7 maand heb ik toch echt zin om nog eens te spelen. Dus dan gevraagd of ik mocht meedoen. En zodus anderhalfuurtje gespeeld. Het deed toch wel wat moeilijk, er lukte bijna niets het eerste halfuur, daarna begon het min of meer weer te lukken. Om 5 uur ben ik dan naar huis gegaan. En 's avonds niets speciaals gedaan.

donderdag: 's morgens weer gaan werken, maar tijdens de examens stelt het niet veel voor. Zodat we nog wat kunnen leren. (de meeste van mijn klasgenoten beginnen dan pas te leren voor hun examen in de middag.)
's Middags stond het examen mecanizacion op het programma. Maar ik had alles behalve zin om hiervoor te leren. Eerst en vooral omdat het me niet intresseerd, ten tweede omdat ik er niets van begrijp, en ten derde ik heb het nergens voor nodig, want in België is alles veel verder ontwikkeld. Maar swat, toch naar school gegaan, zodat ze achteraf niet kunnen klagen dat ik niet aanwezig was. Dus vanaf ik toekwam in school toch eventjes meegekeken met enkele klasgenoten, kwestie van toch iets te kunnen invullen op het examen. En dan het examen, echt zooooooooooooo simpel. Eerst 15 vragen juist of fout, dan anderhalve bladzijde multiple choise en tot slot nog enkele supersimpele vragen. Ok, daarvan heb ik maar de helft ingevuld, maar zo voor niet geleerd te hebben, denk ik dat ik het er bijzonder goed vanaf zal brengen.

Na het examen moesten we onze schriften van bio en zootecnia laten zien aan de leerkracht, en dit in het gebouwtje op het landbouwgebied. Toen ik terugkeerde, kwam ik een leerkracht tegen die me uitnodigde om enkele traditionele dansen te leren. Aangezien ik niet echt iets te doen had, ben ik erop ingegaan. Eigenlijk was het echt supersimpel, alleen maar enkele pasjes geleerd. En daarna ben ik dan nog gaan volleyballen. Eigenlijk best wel vreemd, want het seizoen in België loopt op zijn eind, en ik begin hier nu. En vanaf nu speel ik officieel in de schoolploeg, al mag ik de wedstrijden niet meespelen, wegens te oud, echt zo stom want er zijn echt wel veel leerlingen die ouder zijn dan mij en die hebben dus ook helemaal geen kans om een sport te spelen. Maar goed, ik ben al blij dat ik weer kan spelen, en met de interscholencompetitie die binnenkort begint, wordt er bijna elke dag getraind. (En dat is zeer goed nieuws, want zo ga ik misschien toch terug op mijn gewicht zitten tegen dat ik terugkeer.) Het weer was vandaag ook ideaal om te spelen, geen zon, af en toe wat regendruppels, die wel voor vuile kleren zorgden, af en toe een windje die kwam opzetten, maar niet zo hard was dat de bal er door afweek. Uiteindelijk heb ik gespeeld tot 6 uur, wanneer het donker begon te worden. Dan vlug naar huis, want mijn mama had me al verschillende keren proberen te bellen ...
Om 7 uur naar de kerkgroep geweest, niet veel speciaals, zoals elke keer. Om 9 uur gingen we terug naar huis, en dan beginnen leren aan biologie. Maar omdat ik redelijk moe was maar een goeie 40 minuten geleerd, en dan lichten uit en oogjes toe.

vrijdag: Ook vandaag weer weinig werk, waardoor ik nog redelijk wat heb kunnen leren in de morgen. Eigenlijk was er een groot feest, georganiseerd door de 3e jaars, maar door mijn examen heb ik maar een klein beetje gezien.
In de namiddag was het feest nog steeds aan de gang, dus, tussen het studeren door, gaan kijken naar het zang- en danstalent van de 3es. Eigenlijk was het van sommige klassen echt wel mooi gedaan. Het zag er een beetje immafeest uit, maar dan in een klassencompetitie. De winnaar kreeg een mooie som geld waarmee ze enkele schooldingen konden kopen gedurende het jaar.
Dan mijn examen biologie, ik had er goed voor geleerd, dus ik vreesde er niet echt voor. En ook een latje dat volgeschreven stond met vertalingen in het Nederlands, omdat ik mijn woordenboek nergens vond, zouden me wat kunnen helpen indien nodig. Maar het was echt een supersimpel examen, slechts 1 vraag niet kunnen beantwoorden, dus dat valt geweldig goed mee. Nadien nog naar de afloop van het feest gaan kijken, en dan wat geholpen met de opkuis.

's Avonds ben ik naar een film gaan kijken, in de kerk waarmee ik op kamp ben geweest. Buiten het feit dat het een christelijk geval was, viel de film nog goed mee.

Zaterdag: Vroeg opgestaan om te gaan volleyballen. Maar juist op het moment dat ik wil vertrekken komt mijn broertje dat we naar Olancho gaan. Dus dan maar mijn kleren gewassen, want die waren zogoed als allemaal vuil. Toen ik bijna klaarwas, belt mijn mama naar mijn tante om te vragen hoe er precies is afgesproken, blijkt dat het toch niet doorgaat. Dus ik superboos, omdat ik mijn training zou missen. Maar gelukkig heeft mijn mama gezegd dat ik toch nog kan gaan trainen. En uiteindelijk heb ik niet echt iets gemist, ze waren nog maar juist aan het lopen.
Na de training heeft er me ook nog iemand uitgenodigd om die middag naar een optreden van zijn dansgroep te gaan kijken. Hierdoor had ik ook mijn middagje gevuld.
Echt super hoe ze dansen, ik ga toch proberen om enkele dansen aangeleerd te krijgen. En nadien hebben ze me uitgenodigd om de volgende dag naar de jongerengroep van de kerk te komen. Natuurlijk moest ik eerst nog vragen aan mijn mama of we niet gingen gaan zwemmen ofzo.

Toen ik wilde terugkeren naar huis, bleek dat ze in de mis zaten, dus ik naar de kerk op de colonia. Echt een saaie mis, ookal was het met priester, maar vandaag was het biechtmis. Wat dus wilde zeggen dat je een voor een bij de priester werd geroepen en je je zonden mocht opbiechten. Maar als je weet dat er zo een 100 mensen in de kerk zaten, kun je gaan tellen hoelang we bezig waren, en ik was maar toegekomen toen ze al over halfweg zaten ...

Zondag: Ik wilde eens goed uitslapen, maar het mocht niet zijn, om 8 uur muziek superluid in de straat, volgens mij van een of andere kerk. dus om 8.20 opgestaan.
's middags zijn we gaan eten bij mijn oma (mama) en dan werd er gezegd dat we gingen gaan zwemmen, maar aangezien ik al had toegezegd op de jongerengroep, ben ik niet meegegaan. Dit tot onthoocheling van enkele familieleden, maar ik was nog altijd een beetje boos voor gisteren. Mijn mama had gezegd dat de familie van mijn papa altijd maar veranderd van gedacht en nu gebeurd hetzelfde bij haar. Ik had ook niet echt zin om mee te gaan, want er was iemand waarmee ik liever niet teveel in contact kom. (Om problemen te vermijden)
Het eten was natuurlijk superlaat klaar, dus vlug het een en ander naar binnenspelen en dan met mijn fietsje naar de andere kant van het centrum. Gelukkig zitten we hier dan in Honduras waar alles toch minstens 20 minuten later begint. Eerst werd er een spelletje gespeeld, gelijkaardig aan citroen-citroen en dan ook nog iets als pang-pang, maar zonder draaien en jawel gewonnen, wat toch een prestatie is aangezien ik niet al de namen kende.
Nadien natuurlijk het catholieke van de bezinning. Het lezen van een stuk in de bijbel, en dan een bespreking. Vandaag ging het over arm en rijk, en ik voelde me zo slecht, ik kan echt niets zeggen over dit onderwerp, alleen wilde ik weglopen of mijn oren afsluiten ofzo.
Na de bezinning ben ik nog meegeweest naar de dansgroep en heb ik weer wat gekeken naar de dansen dat ze aan het herhalen waren. Maar o wat een strenge leerkracht, hij danste bij de Hondurese groep in Tegucigalpa en gaat zo naar verschillende landen gaan optreden. En het was echt nooit goed, en maar opnieuw, en maar opnieuw. Om 5.30 ben ik toch terug gekeerd naar mijn oma om te gaan avondeten.
Daar hebben mijn mama en de rest van de familie eventjes met de zus uit de VS gesproken via mijn msn en webcam enzo. En zo schattig de baby van haar, 3 maanden oud.
's Avonds nog met de fiets teruggekeerd naar huis, en dan nog eventjes muziek luisteren, beetje lezen en slapen.

Maandag: ookal is het vandaag een lesloze dag (de sluiting van de 14e is verplaatst naar vandaag) maar dat geldt natuurlijk niet voor de leerlingen van agronomia, want de dieren moeten gevoed worden. Maar om 8.20 was het toch allemaal klaar, waardoor ik nog wat kon gaan volleyballen. In de vlakke zon, die al behoorlijk wat brandde. Na een klein uurtje stopte de training en werd er meegedeeld dat we vrijdag naar Ceiba gaan spelen. JOEPIE!!! en het komt nog goed uit, want ik moet er de volgende morgen supervroeg zijn om de boot naar Utila te nemen. Dus ik denk dat ik er ga overnachten.

Zo dit is het tot nu toe. Ik denk dat het nu wel eventjes zal duren voor een volgend berichtje, met dat ik volgende week in Utila zit en de week erna met school een weekje het land ga doortrekken op zoek naar enkele mooie boerderijen, waar onder andere aardbeien, aardappelen, arkens, ... worden geteeld.

adios en tot de volgende, ik zal nog genieten van mijn vrij dagje en van mijn komende reisjes!!!
Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten