woensdag 14 april 2010

examens, individueel of spieken???

hola,

Weer een weekje verder, en dan moet ik weer wat tijd zien vrij te maken om mijn blog aan te vullen. En met de examens die deze week op het programma staan is dat net wat moeilijker. Maar hier ben ik dan toch, het zal wel wat korter zijn of anders, want ben vergeten om het op een papier te schrijven, dus ben al redelijk wat vergeten.

woensdag: smorgens dus niet naar school gegaan. De leerkracht was er toch niet en er is amper werk. In plaats daarvan naar het internet geweest. In de middag hadden we wel les, dus daar ben ik naartoe geweest.

Donderdag: Nog eens een uurtje kunnen uitslapen, want vandaag was ik vrijgesteld van landbouwactiviteiten. Het werk is zo schaars dat er slechts 5 leerlingen moesten komen (ik dus niet). In de namiddag zouden we les krijgen, maar dat is niet echt doorgegaan. We zouden 2 uur les hebben, maar de leerkracht van chemie had, voor de verandering, geen zin om les te geven (een week voor de examens! en herhaling kunnen mijn klasgenootjes niet gebruiken ofzo?). Echt ik heb maar 2 lessen chemie gehad sinds dat school is begonnen, het is dus behoorlijk triestig (ok, ik heb wel 2 lessen gemist door Roatan en SPS, maar dan nog...)

vrijdag: we moesten afkomen naar school, maar bleek dat er helemaal geen werk was, dus maar wat naar de kuikentjes, die sinds gisteren toe waren gekomen, gaan kijken.
In de namiddag nog 2 lessen gehad, alé tis te zeggen, ze hebben onze cursussen nagekeken.
Dus kon ik vroeg naar huis.

zaterdag: Had de leerkracht mij toch niet opgedragen om die konijnen eten te gaan geven. Dus vroeg uit mijn bedje en dat op een zaterdagmorgen. Na het voederen van de konijnen heb ik nog wiskunde uitgelegd, echt een ramp. Meer dan 2 uur oefeningen zitten uitleggen (beter dan de leerkracht ze uitlegd!) en nog willen mijn klasgenootjes het niet snappen. Het probleem ligt dan ook wel vaak aan dat ze niet kunnen vermenigvuldigen, of enkele basisformules niet kennen. (omdat ze de laatste 2 jaar zoiezo konden overgaan, ongeacht je punten...)
In de namiddag kreeg ik te horen dat ik in plaats van alleen thuis te zijn, voor een dagje naar Yeleni ging slapen. Eigenlijk wilde ik dit helemaal niet, ik wilde eens een dagje alleen thuis zijn, is dat nu zo moeilijk. Maar ja het was natuurlijk al geregeld, en ik kom nog goed overeen met Yeleni, dus ja.
Wat bleek wel dat ze de volgende dag naar de universiteit moest, dus dat ik alleen zat met Bryan, haar zoontje van 7. En ook savonds is ze tot 10 uur niet in huis geweest, want ze ging naar haar vriend, eten brengen.

Zondag: Me smorgens superverveeld, aangezien Yeleni er niet was, moest ik me wel bezig houden met filpjes kijken op tv. Maar na 2 filmpjes heb je dat ook wel gehad. En in de namiddag dan terug naar huis gegaan, mijn kleren gewassen, want dat moest nog gebeuren aangezien ik geen uniform meer had die proper was. savonds nog eventjes naar Ana geweest om een examen van mijn mama te kopieren.

maandag: de leerkracht was terug, dus we hadden wel iets om handen. Vanaf heden worden we in 2 kleinere groepjes verdeeld, zodat ze ons beter kan controleren. De ene dag zou je een werk opgedragen kregen en de andere dag krijg je les over enkeel boerderijdingen. Vandaag werd me nog maar eens de konijnen opgedragen, en het schoonmaken van het gebied rond het gebouwtje.
Dit is maar een uurtje werk, dus we waren vroeg klaar. Dan nog maar eens een beetje wiskunde voor het examen van deze middag uitgelegd, aan diegenen die er niet waren de zaterdag.
In de namiddag dan het "gevreesde" examen van wiskunde. Nog nooit zo een eenvoudig examen gehad, waren ze maar zo in België. Ik hoop dus een 60/60. Na alles 2 keer nagereknde te hebben, mijn examen als eerste ingediend. Meteen daarna volgden er een heleboel, die hun examen BLANCO indienden. Dat kan er bij mij toch niet in hoor, dat je zelf geen moeite doet om iets te proberen, en de eerste 2 oefeningen waren een gewone optelling en aftrekking (met complexe getallen). Iets dat echt iedereen kan, en met zo simpele getallen enzo... tis gewoon niet willen leren zeg ik dan hoor.
Ook deze avond weer naar Ana geweest om een examen van mijn mama te kopieren. En deze keer was Oscar er met zijn dochtertje, die ondertussen een jaar is geworden. Echt zo schattig, maar ze kan wel nog maar amper praten, op papa en mama na, en ook wandelen kan ze nog niet alleen. En echt vreemd maar de kleur van haar is volledig veranderd, eerst was het volledig blond, en nu is het bruin. De oogjes zijn wel nog steeds licht, al denk ik dat ze ook wat donkerder zijn dan vroeger. En echt superschattig om te zien wanneer ze kruipt. Maar ja, we zijn maar eventjes gebleven.

Dinsdag: weer naar school, deze keer stond er les op het programma voor mijn groep. En het ging vlotjes. Dit keer over hoe een varkenshok is opgebouwd, welke temperaturen die beesten nodig hebben, Hoe ze de temperatuur laten dalen binnen in de schuur, waarom een varkenshok niet vierkant, maar rechthoekig moet zijn. jaja, weer veel bij geleerd, al zijn het niet bepaald de dingen die me zo hard intreseren. Daarna nog de leerkracht van Chemie gezocht. Die was natuurlijk nergens te bespeuren. Maar niemand die dus wist of we wel of niet de theorie moesten kennen voor het examen diezelfde middag. Uiteindelijk is ze dan toch komen opdagen, bleek dat we nog "al" de theorie moesten kennen. Dus naar huis en beginnen leren, in mijn bed, wat achteraf gezien natuurlijk niet zo slim was. Want ik ben in slaap gevallen en om 11.40 terug wakker geworden. Dus halfvoorbereid naar school, was ik nog wel mijn woordenboek vergeten, waardoor ik maar de helft van de vragen op het examen begreep. Maar het was eigenlijk wel nog simpel, moest ik het beter hebben begrepen. Eerst een opsommingsoefening, dan een waar of nietwaar gedeelte, dan multiple choise, en dan nog de definitie van chemie en enkele oefeningen.
Ook dit examen ging redelijk vlot, al heb ik geen idee hoeveel ik dit keer zal halen. Ik heb overal wel iets geschreven, maar of het juist is dat is nog maar de vraag, ok, de oefeningen zullen wel in orde zijn en dat stond op 20 van de 65 punten.
savonds wilde ik nog wat agronomia studeren, maar ik mis een heel stuk van de cursus, dus enkel de stukken die ik heb, kan ik me inprenten, en die stomme algen ... En dan nog zootecnia waar ik maar 4 blaadjes van heb, omdat ik een groot deel in Roatan zat en niets heb opgeschreven tijdens de presentaties ... Dus dat eigenlijk gewoon eens bekeken, en hopen dat ik toch iets kan invullen.
Er is ook nog iemand langsgekomen die zilver en goud verkoopt, een stuk goedkoper dan in Belgie natuurlijk. Dus me 2 paar oorbellen gekocht, en hopen dat ze deze keer niet voor ontstekingen zorgen. Ze zal later nog eens terugkomen, wanneer ze met een nieuwe lading uit Panama zit.

woensdag: weer gaan werken al heb ik vandaag niets gedaan, ik werk gewoon echt niet graag met acedon en das zo saai werk en in de volle zon.


Zo dit is het, ik ga meteen naar het examen van zootecnia en agronomia, morgen heb ik nog mecanizacion, maar ben niet van plan om mijn boeken open te doen. Ik begrijp er toch niets van. En dan vrijdag nog biologie, waar ik ook nog wat voor ga "studeren".

adios, Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten