dinsdag 16 februari 2010

school

Hola,

Weer een weekje verder; dus tijd om opnieuw iets van me te laten horen.

Aangezien het schooljaar is begonnen, zijn mijn dagen een stuk eentoniger, wat niet wil zeggen dat ik niet blij ben dat ik weer naar school kan. Ik verlangde al meer dan een maand naar het begin van het nieuwe schooljaar. Maar school is school, en het hoort niet het leukste te zijn wat er is.

Zodus valt er niet veel te vertellen over woensdag, donderdag en vrijdag. ’s Morgens om 5.40 gaat voor de eerste keer mijn wekker af en dan nog 10 minuten blijven liggen tot ik besef dat ik moet opstaan. Dan vlug douchen en schooluniform aan. En dan voor iedereen ontbijten (cornflakes, want tortilla’s in de morgen vallen me iets te zwaar en meestal is de meid nog maar net in huis, dus zijn er geen verse tortilla’s). En dan rond 6.30 richting school om te gaan werken op het landbouwgedeelte. Woensdag in de “plantentuin” gewerkt, waar we (ik en enkele klasgenoten) onkruid hebben staan wieden. De donderdag werd ik ingedeeld in de groep die moest zorgen dat de plantenbakken in school nieuwe aarde kregen. Dus met 6 aarde in een kruiwagen scheppen, dan 2 die de aarde gaan wegdragen en met nieuwe aarde terugkomen (ondertussen heeft de rest niets te doen), maar toen begon het te regenen en omdat wij onder het afdak werkten, wilde er niemand nat worden, dus was er telkens een probleem om nieuwe aarde te gaan halen. Uiteindelijk zijn we zelf niet klaar geraakt met het werk. Een van de leerkrachten zei dat het slecht was om natte aarde in de plantenbakken te smijten. Dus vrijdag hebben we dit dan afgewerkt. En dan ook planten in de plantenbakken geplaatst. Achteraf gezien was het werk wel mooi gedaan, maar in BelgiĆ« zou je hiervoor echt maar een dag krijgen.

Rond 9.30 - 10.00 zijn we meestal klaar met het opgedragen werk en dan mogen we naar huis. Dan eerst douchen om al de aarde weg te spoelen, wat huiswerk maken, mijn kleren wassen, eventjes slapen als ik tijd over heb. En dan vlug eten want om 12.30 beginnen de lessen. Ik heb agronomia (plantenkunde), zootecnia (alles over de dieren die leven op een boerderij), biologia, mecanizacion (hoe de machines werken enzo), ecologia, mathematicas (wiskunde: stomme is dat we dit maar 2 uur per week hebben en dan nogwel na elkaar), quimica (chemie: heb ik maar 1 uur per week) en orientation (wat lijkt op een klasuur).

Rond 5 uur zijn we klaar met de lessen (officieel lopen de lessen tot 6 uur, maar we zullen (bijna) nooit les hebben tot 6 uur), en dan naar huis.

Zaterdag wilde ik uitslapen, maar dat is misgelopen. Ik was vergeten de verduistering te sluiten dus om 7.30 ben ik wakker geworden. Me wel nog eventjes gedraaid, want ik was echt doodop van het vroege opstaan de afgelopen schooldagen.
’s morgens dan naar het internet geweest om met mama te praten. Nu ik de dinsdag niet meer kan zal het wel de zaterdag moeten, maar dat zal vaak voor problemen zorgen met hun veel te drukke programma.
’s Avonds stond er nog een verjaardags-, valentijnsfeestje op het programma met de medeleerkrachten van mijn mama. Ditmaal zonder mijn papa, want enkel de leerkrachten en hun kinderen waren uitgenodigd. Aangezien de meeste kindjes behoorlijk jong waren, heb ik me niet extreem goed geamuseerd in het begin. Gelukkig kwamen er iets later op de avond nog enkele kinderen van leerkrachten die iets ouder waren.

Zondag: Buiten het feit dat het “dia del amor y amistad” is, heb ik niets te vertellen over deze dag. Behoorlijk veel smsen van iedereen gekregen. De ene al iets mooier dan de andere, maar swat, hier wordt vooral de nadruk op de dag van de vriendschap gelegd. Vrijdag was er zelf iemand komen kaartjes verkopen met een lief tekstje. Het was voor het goede doel, maar ik had geen geld bij.

Maandag: opnieuw naar school, dus supervroeg uit mijn bed. Vandaag zijn we naar een eigendom van de school geweest, dat iets buiten Tocoa ligt (een tiental minuten met de auto). Hier hebben ze schapen en koeien en ook heel veel land, waar dan een heleboel fruitbomen opstaan. Aangezien dat de 2e jaars ons vorige week hadden geholpen met het schoonmaken van de gebieden rond de school, moesten wij ze nu helpen met het opruimen van de gebieden hier. Dus weer gras en onkruid tot superkort maaien. Het ritme lag redelijk laag, en iedereen zat liever in de boomgaard om toronja’s te eten, dan te werken in de felle zon. Aangezien ik mijn fototoestel bijhad, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele foto’s te maken. (ze volgen een ander keertje)

’s Midags hadden we dan weer les, het stomme is wel dat er 2 lessen zijn weggevallen. Wat ervoor zorgde dat onze eerste les om 3 uur begon en niet om 12.30. In het totaal zijn er in 6 schooldagen al 5 lesuren weggevallen!

Dinsdag: ’s morgens een soort bonen die aan in de toranjabomen gingen geplukt, en dan geopend. In de namidag weer les, er is wel weer een les weggevallen. Het heeft wel sinds 9.30 in de morgen niet gestopt met regenen. En ze zeggen dat het 72 uur slecht weer zal zijn. Hierdoor ben ik ’s morgens doorweekt thuis gekomen van school (en dit enkel van 5 minuten te fietsen, naar huis). Gelukkig wilde mijn papa me ’s midags naar school voeren, zodat ik niet doorweekt de lessen zou moeten volgen. Na school ben ik nog een deel van mijn schooluniform gaan kopen. Hetzijnde botten, die ik in dit weer zeker ga kunnen gebruiken, want het landbouwgedeelte zal nu wel overal super modderig zijn. 2 extra jeansbroeken (2e hands, waardoor ze samen 6 euro hebben gekost), een blauw hemd, dat ook deel uitmaakt van het landbouwuniform. Zodus heb ik bijna alles van mijn schooluniform, alleen ontbreekt me een zwarte riem voor het landbouwsuniform en mijn rok die bij ik laat maken op maat omdat de voorgemaakte me niet passen (ze zijn te kort).

zo dat is het voor deze week, volgende week zit ik in Roatan, dus zal ik waarschijnlijk niets van me kunnen laten horen. Vanaf ik de tijd vind om mijn reisverhaal te schrijven, zal ik nog iets van me laten horen.

Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten