dinsdag 2 februari 2010

einde van de vakantie is in zicht

hola,

weer een weekje verder, dus tijd om weer wat nieuws mee te geven.

Dinsdag 26/01: Na het internet nog eventjes met Teffy en een meisje, dat voortaan bij hun zal wonen, gepraat.

Toen ik terug thuiskwam wilde ik naar het gymnasium gaan, maar dat is afgeblazen doordat de regen kwam opzetten. In België zou het voor mij niets uitmaken, ik fiets naar de trainingen van de volleybal, of het weer nu meezit of niet. Maar hier waag ik me er niet aan om door de regen te fietsen. Eerst en vooral omdat de wegen hier in een zeer slechte staat zijn en je niet weet waar er putten in de weg zitten en waar er stenen liggen, waardoor een valpartij niet is uitgesloten. En ten tweede omdat je kletsnat aankomt (hier zijn er niet echt kleedkamers waar je je sportkleren aandoet, die heb je al aan van thuis) en met natte kleren sporten ...

Omdat ’s avonds de groep van ouders naar ons thuiskwam moest er voor een versnapering gezorgd worden. Dus maakten we pastelito’s gemaakt, dat is een tortilla (van mais) gevuld met vlees, rijst en groentjes en dan gefrituurd. Omdat er geen avondeten was voorzien, heb ik er een paar naar binnengespeeld, en ik vind het wel redelijk lekker, maar o zo vettig (typisch Honduras).

Deze avond stond er een film op het programma, en omdat ze eerst geen afstandsbediening van het DVDtoestel hadden was het in het Engels te doen. De ouders verstonden er dus geen snars van en er werd supersnel gesproken, dus vertalen zat er deze keer echt niet in. En dan kwam er ook nog bezoek voor mij. Een meisje van de kerkgroep die met enkele familieleden kwam praten. Eigenlijk nog best leuk, ookal werd er iets TE veel over God gepraat. Toen ze weer vertrokken waren verder gaan kijken naar de film, maar wat bleek: hij was op stop gezet. Nu ze de afstandsbediening hadden bleek dat het niet werkte, alé dat dachten ze toch. Al de mannen hadden al vanalles geprobeerd om het te doen werken, zonder resultaat. Dus vragen ze het toch eens aan mij, en inderdaad eerst wilt het niet werken. Ik vraag dan of ze zeker zijn of de batterijen wel nog werken. Antwoord: jaja. Dus ik kijken naar de batterijen, wat blijkt: een van de batterijen is omgekeerd geplaatst. Natuurlijk dat het niet werkt, dus ik eventjes prutsen en jawel, ik heb het gefixt. (de mannen vonden zichzelf eventjes behoorlijk dom, terecht, en de vrouwen lagen plat van het lachen.)

Woensdag: Vandaag naar het centrum geweest in de namiddag. Aangezien de familie op zijn einde begint te lopen moeten er aankopen worden gedaan voor het nieuwe schooljaar. Een “boekentas” gekocht voor mijn broertjes en mezelf. En dan naar mijn tante Ana om daar wat schriften voor Jair te kopen. Ik wacht nog eventjes tot ik weet hoeveel vakken ik precies heb. En dan koop ik schriften waar je meerdere vakken in kan schrijven. Het is niet dat ik zoveel ga schrijven, want dat is iets dat echt nog niet lukt.

’s Avonds zijn de broer van mijn mama en mijn oma langsgekomen, en blijven eten. Het was de 1e keer in al de tijd dat ik hier ben dat ik mijn oma bij ons thuis heb zien langskomen, dus dat was wel eventjes raar. En ’s Avonds nog naar wat tennis gekeken.

Donderdag: wat ik overdag heb gedaan herinner ik me niet meer, alleen dat ik ’s avonds naar het gymnasium wilde maar dat het omwille van de regen weer niet is doorgegaan. In de avond meegeweest met mijn mama naar de kerkgroep. Ik verstond er bijna niets van. Er zijn dit weekend redelijk wat bezinningsweekends en er moest nog vanalles gepland worden. Maar het was vaak zo een beetje met zijn allen door elkaar praten, dus ik kon het echt niet volgen. Daarna nog naar wat australian open gekeken.

Vrijdag: Ook vandaag is een beetje een zwart gat. Ik weet dat ik iets heb gedaan, maar ik kan me echt niet meer herinneren wat. Alleen dat ik ’s avonds nog een filmpje heb meegepikt. Eigenlijk was ik van plan om op te blijven om de finale van de Australian Open te bekijken, maar bleek dat het maar om 2 uur ’s nachts begon. En dat vond ik net iets te laat.

Zaterdag: om 7.50 wordt er op mijn deur geklopt en dan geopend. “amos, vamos”. Blijkbaar gingen we dus ergens naartoe, en ik wist het helemaal niet. Dus supersnel gedouchet, ontbeten en eigenlijk zou ik moeten weten dat ik alles op het gemak kon doen, want dat ik weer zou moeten wachten, en jawel ook deze keer was ik als eerste klaar. Echt zo traag dat de mensen hier zijn, er was om 8.30 afgesproken aan de kerk, en uiteindelijk waren we dus wel 25 minuten te laat, wat al bij al nog redelijk meeviel.

En dan naar Sonaguera waar we enkele huizen zouden gaan versieren. Ook daar eerst aan de kerk afgesproken en eerlijk gezegd dit is een van de mooiere kerken die ik hier al heb gezien. Dus dan naar de huizen die wij zouden versieren, mijn ouders hadden 3 huizen gekregen. En het was allemaal dezelfde familie, die nog eens allemaal samen op een privégebied leefden. Echt die familie was volgens mij stinkend rijk, die huizen waren allemaal supergroot. De reden dat we hier waren is omdat de ouders een bezinningsweekend in Tocoa hadden en ze zouden als nieuw terugkomen. En blablabla, dus moest ook het huis er als nieuw uitzien. Dus in de kamers van de ouders een tekstje opgegangen, een engel een hart enkele ballonnen, ... Dit met de hulp van de kinderen, die nieuwe lakens en gordijnen ophingen in de kamer.

Toen we na een 3 uurtjes werken in de 3 huizen klaar waren werden we getrakteerd door de oma. En omdat er een soep van bonen op het menu stond heb ik zelf camarones gekregen, die ze nog overhadden. (vond ik echt lief)

Eenmaal terug in Tocoa niet veel meer gedaan in de dag.

’s Avonds naar mijn oma (mama) geweest waar we waren uitgenodigd voor een superlekkere maaltijd. En dan vroeg mijn oom of ik naar de disco wilde. Natuurlijk.

Dus ik bleef slapen bij mijn oma, jammergenoeg is de disco toch niet doorgegaan. Dit omdat Dary niet meekon en omdat er blijkbaar behoorlijk wat wapens in de disco aanwezig waren. (mijn oom had gebeld naar een neef die al binnen was, en die had gezegd dat er redelijk wat mensen waren die een pistool op zak hadden.) Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom het is toegelaten om met een wapen een disco binnen te gaan.

Maar tja, dan maar naar een heleboel films gekeken tot heel vroeg in de morgen.

Zondag: Ik heb vandaag echt superlang geslapen. Tot de middag, ik verstond me er niet aan. Maar de kamer waar ik in sliep was superdonker, dus ik had geen tijdsbesef. En dan kwam mijn mama rond 11.30 zeggen dat het middag was en ik beter kon opstaan.

Dan nog eerst midag gegeten (weer superlekker) en dan mijn broertjes gaan ophalen die bij een neefje waren gaan spelen. En dan werd Kennin ’s avonds weer superziek, dus mijn ouders zijn dan met hem naar het ziekenhuis gegaan. Ze wilden een test voor malaria en dengue, maar toen ze terug thuiskwamen bleek dat er geen enkele test was gedaan en ze morgen moesten terugkeren. Ik begrijp niet waarom het niet kon worden gedaan vandaag, wie weet is er iets ernstig aan de hand. Ach de ziekenzorg trekt hier gewoon nergens op!

maandag: redelijk rustig, in de namiddag naar de AFSverantwoordeijke geweest om te vragen of ze al mijn geld had (van toen ik ziek was). Dat had ze nog steeds niet! En dan ook gevraagd wanneer ik precies terug naar school moet. Ze ging me de volgende dag bellen. Uiteindelijk heeft ze me de dag zelf nog gebeld om te zeggen dat ik de volgende dag om 8 uur in het collegio moest zijn, want dat er dan een presentatie is voor al de nieuwe leerlingen. In de avond nog wat op de computer en dan eventjes televisie gekeken. Tot ik besefte dat ik nog enkele papieren moest zoeken voor morgen. En dan redelijk vroeg mijn bedje in.

dinsdag: wat deden mijn oogjes pijn toen mijn wekker om 6.30 afging. En dan weten dat er nog een halfuur af moet volgende week wanneer de lessen officieel beginnen. Dus ik om 8 uur in school. Natuurlijk was er nog niets begonnen, dus ik op zoek naar de dochter van de AFSverantwoordelijke, want die is leerkracht in deze school. Ik heb haar gelukkig snel gevonden, e dan heeft ze me een beetje de school laten zien. Omdat zij in het landbouwgedeelte van de school lesgeeft, heb ik dus ook dat gedeelte gezien, want ze wilde zien hoe stofferig haar kantoortje eraan toe was, na 3 maanden vakantie.
Ook nog naar mijn vorige school geweest, want daar waren nog enkele papieren die ze in mijn nieuwe school nodig hebben.
Toen ik zowat alles had gezien, mocht ik naar huis. Eerst nog naar de AFSverantwoordelijke geweest om wat te praten. En dan naar huis om te eten, heel vlug mijn kleren te wassen, want bleek dat ik bijna niets meer had. En dan naar het internet.

Zo dit is het voor deze week, het einde van de vakantie is in zicht. Al weet ik nog niet welke richting ik precies zal volgen, de landbouw lijkt me wel leuk maar dan heb ik wel de hele dag les (heb ik op zich niets op tegen), en in elektriciteit daar zie ik mezelf lijk nog niet echt in werken of mecanica. Misschien nog administratie of computacion. Ik ga het nog zien. Morgen moet ik opnieuw naar school want dan wordt er initiatielessen gegeven, zodanig dat je weet wat welke richting inhoud. (alé zo heb ik het toch begrepen)

Tot de volgende, (al weet ik niet of het de dinsdag zal zijn, want als ik voor landbouw ga heb ik les)
Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten