dinsdag 5 januari 2010

año nuevo

hola,

het is weer dinsdag, dus tijd om mijn blog aan te vullen.

Dinsdag 29/12: Na het internet meteen naar huis, want mijn mama wilde nog langs de post gaan. Maar het is een beetje misgelopen. We gingen ervanuit dat ze daar wel enveloppes gingen hebben, maar niet dus, ze zal dus een ander keertje moeten terugkeren. Dan nog eventjes naar de Mall geweest waar we een Donut hebben gegeten en een tas koffie hebben gedronken. En dan was het alweer 5 uur dus moesten we naar de lavanderia om af te sluiten.

Woensdag: Vandaag heel vroeg (7 uur) opgestaan, want we zouden naar het weeshuis gaan (eindelijk) om te kijken of ik daar wat kon werken. Mijn familie zaagt al redelijk lang dat ik maar niets zit te doen tijdens de vakantie, eigenlijk wilt mijn papa dat ik help in de lavanderia, maar dat wil ik écht niet. Dus toen we daar aankwamen bleek dat echt een luxueus iets te zijn, met een gigantische poort en helemaal ommuurt. Jammer genoeg hadden de mensen geen tijd om met ons te praten, ze moesten ergens naartoe. Dus hadden ze gezegd dat ik in de namiddag moest terugkomen. Maar aangezien ik de ganse nacht slecht had geslapen, ik heb nog maar eens last van mijn keel, ben ik in slaap gevallen en was het alweer te laat om die dag nog langs te gaan (ze hadden gezegd 14.00, maar heb geslapen tot na 3 uur). Dan langs geweest bij Alicia, ik had iets in de auto laten liggen toen ik met ze naar Copan ben geweest. Niet dat ik het gemist had, maar ik wilde het toch graag terug. Dan gewandeld tot aan de lavanderia (dat is maar een 5 minuujes van het huis van Alicia) en daar dan superlang gewacht tot we naar huis gingen. Er was vandaag superveel werk en mijn papa had het lumineuze idee om vandaag af te spreken met enkele neven, dus die hebben we ook niet meer gezien. Het was uiteindelijk bijna 9 uur toen we naar huis konden.

Donderdag: Om 8.00 opgestaan, want mijn familie had gevraagd of ik vandaag wilde helpen in de lavanderia, het zou maar een half dagje zijn, want ze zouden sluiten om 2 uur. En omdat het meisje vandaag een dag vakantie had gekregen heb ik toegezegd voor deze ene dag. Dus supersaai, heel de dag kleren opplooien en uiteindelijk zijn ik en mijn mama om 4 uur naar huis geweest. Mijn papa bleef maar toezeggen op neiuwe klanten die hun kleren maar niet droog kregen en de droogkas wilden gebruiken. En mijn mama wilde nog gaan winkelen want ze had nog kleren nodig voor vanavond.
Dus dan vlug naar huis om mijn broertjes op te halen en dan richting Mall waar we eerst voor mij zouden kijken, ik heb namelijk wat kleren nodig om naar Roatan te gaan. Maar daar heb ik niets gevonden (een van de winkels was gesloten, en de andere winkel lag zo overhoop dat ik er niet in wilde zoeken). Dus dan zijn we naar het centrum geweest, en daar was ik bezig met mijn kleren te zoeken toen mijn GSM ging. Mijn broertje uit België, om mij een gelukkig nieuwjaar te wensen. Dus heel de familie aan de telefoon gehad en iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst (bij deze ook aan iedereen niet in mijn huis aanwezig waren en Maia die veel te druk bezig was in de keuken en geen tijd vond om 2 minuutjes aan de telefoon te komen). Dan dus 3 shortjes en 3 T-shirts gekocht en mijn mama een jeansbroek (ik heb wel 100 lempiras bijgelegd, want ze had maar 400 bij).En dan vlug naar huis, want we gingen eerst thuis eten en dan gingen we wel zien wat de plannen waren.
Dus tot op het moment van vertrek wist niemand naar waar we gingen, was het de familie van mijn papa of de familie van mijn mama. Toen ik het vroeg aan mijn mama wist ze het zelf niet. (Dat vond ik eigenlijk best wel raar) Dus we hebben allemaal superlang moeten wachten totdat mijn papa eindelijk klaarwas met zich om te kleden, zij waren allemaal al meer dan 3 kwartier aan het wachten. En dan had hij wat rondgebeld om te vragen waar iedereen zich bevond. Dus toen we vertrokken eerst naar het huis van mijn tante Ana, daar zaten de 2 andere zussen ook en er kwamen nog heel wat andere mensen binnen om eventjes gedag te zeggen en gelukkig nieuwjaar.
Daarna zijn we dan naar een oom van mijn papa geweest (alé het was familie, maar ik weet niet hoever. Ik was er nog nooit eerder geweest). En toen het 11 uur was zijn we dan naar mijn oma (mama) geweest om af te tellen tot 2010.
Na 12 uur is dan ook zowat de ganse familie langsgekomen (neven en nichten die wat verderop in de straat woonden). Eigenlijk best wel gezellig, ookal was ik supergraag uitgeweest, zoals de meeste jongeren hier (maar de toestemming ontbrak). Zelf toen er neven en nichten van Greydi (nicht van me) kwamen vragen of we mee wilden met hun, kregen we geen toestemming. (alé ik zou toestemming krijgen als Greydi toestemming kreeg, maar dat kreeg ze dus niet.) Dus niet te geloven maar ik lag behoorlijk vroeg in mijn bed, voor 2 uur. En eigenlijk was ik een beetje onthoocheld want mijn broertjes hadden gezegd dat het normaal gezien een fantastisch feest is, met superlang opblijven, gigantisch veel vuurwerk (heb ik maar amper gezien) en superveel dansen. Maar ja, het is gewoon wat tegengevallen omdat ik er zoveel van verwacht had. Eigenlijk viel het best nog mee, achteraf bekeken.

Vrijdag 1/01/2010: Om 9.30 wakker geworden, het was nog aardig stil in huis, iedereen sliep nog. Maar ik heb deze keer niet gewacht tot de rest besloot om op te staan. Dus gedouched en dan uit verveling zelf de afwas beginnen doen (er stond alweer een berg). Toen de rest van de familie wakker werd onbeten met mijn broertjes en mama (mijn papa eet zogoed als altijd in zijn kamer met de TV op). En er was een grote cake inhuis, waar je van mocht eten als je er zin in had. Dat is dus niet goed é, veel te veel cake gegeten op een dag, al viel het nog mee als ik weet hoeveel mijn broertjes hebben gegeten. Normaal gezien zou de rest van de familie langskomen en dan konden we ze tamales en cake geven, maar dat is dus niet doorgegaan. Er is besloten om bij iemand anders van de familie af te spreken, met als gevolg dat wij met al het eten bleven zitten. (de cake is zonder moeite opgeraakt, en de overige tamales zitten in de diepvries) Dus in de namiddag dan naar familie van mijn papa geweest, echt super. De mannen en de vrouwen vierden wel apart. De mannen zaten binnen TV te kijken met bier en ander spul. En de vrouwen zaten buiten met muziek. Toen werd plots tequilla boven gehaald en ze hebben me overtuigd om een minibeetje te drinken. Hier is het de gewente om meteen daarna een citroen met zout te eten. (het zout moest ik niet hebben, maar de citroen natuurlijk wel.) Dus dat minibeetje na heel wat nadenken toch naar binnengespeeld en dan die zure citroen opgegeten, maar bah, nooit meer drink ik tequilla. Ik vind het echt zowat het slechtste dat ik ook naar binnen heb gespeeld. Ik begrijp niet dat je dat graag kunt drinken.
Na het bezoek daar zijn we als laatste vertrokken naar het huis van mijn oma (papa) om daar nog wat verder te praten en nog meer te eten (ik heb het wel mooi overgeslaan). En ook hier hadden ze gevraagd of ik die avond naar de disco wilde meegaan, maar opnieuw geen toestemming gekregen (het was ook zo supersnel beslist en mijn papa wilde weer naar zijn neven gaan en ik denk dat mijn mama niet graag alleen in huis is met de klindjes ’s nachts). Dus dan naar huis en midden in de nacht werd er op mijn raam gekopt, mijn papa kon niet binnen (de deur was dubbelvergrendeld) en aangezien ik de kamer het dichtst bij de deur had mocht ik de deur gaan openen. Eigenlijk had ik zin om nee te zeggen (mijn mama had achteraf gezegd dat ik dat moest zeggen) maar ja, ik was toch al wakker dan, en het begon dan nog eens keihard te regenen.

Zaterdag: een behoorlijk saaie dag, er was superveel werk in de lavanderia dus we konden niet weg. Dan maar mijn kleren gewassen en dat was geen zo een goed idee, want het heeft zowat de hele dag geregend waardoor mijn kleren niet konden drogen. (ze hebben zelf 4 dagen nodig gehad, want ook de volgende dagen was het een en al regen en bleef de zon vermist.) En dan maar wat op de computer gezeten en ’s avonds dan wat BBC gekeken (iets van sterren op de dansvloer maar dan in Engeland, en nog zo een paar programma’s waar de Vlaamse versie van bestaat), want er waren geen degelijke films en ik wilde ook wel nog eens wat Engels horen ipv slecht Spaans ingesproken programma’s.

Zondag: Tot na 9 uur geslapen en opnieuw was het uiterst rustig in huis. Mijn ouders waren naar een bijeenkomst en mijn broertjes sliepen nog. Dus alles op het gemakjes en tijdens het ontbijt was Kennin al wakker en ging de telefoon, en dus was Jair in een mum van tijd ook wakker. Dan rond 10.30 naar mijn tante Ana geweest want de bijeenkomst zou langer duren dan ze hadden gedacht. Heel de familie kwam zowat langs daar en iedereen bleef eten (jammergenoeg was het slechte soep, alé soep waar ik niet zo zot van ben). Ondertussen werd Meangirls op tv gespeeld (wel Spaans ingesproken) maar ja, er was niet veel beters te doen. En dan ook nog wat meegekeken met familie die op het internet zaten.
Dan naar huis en rond 3 uur was er een reünie. 6 maand geleden is er een oom van mijn papa overleden en dat wordt hier gedurende 9 dagen herdacht. Vandaag zaten ze aan dag 3. Dus iedere keer wordt er eerst een soort herdenking gedaan (zo godsdienstig iets) en daarna wordt er wat bijgepraat met een versnapering en een drankje. En de laatste dag zou er gigantisch veel volk aanwezig zijn (zowat de hele familie) en zou er ook een echte maaltijd worden geserveerd, dus dat belooft voor vrijdag. Deze 9 dgen worden ook nog eens herhaald als er iemand een jaar is overleden en vanaf dan is het elk jaar zo 1 dag dat men samenkomt. ’s Avonds dan nog wat achter de pc gekropen en enkele mails gestuurd.

Maandag 4/01/’10: Greydi is langsgekomen en we hebben gewandeld tot in het centrum en daar enkele winkeltjes afgelopen. We hebben wel niets gekocht, want de winkeltjes hier trekken vaak op niets. Er wordt zoveel mogelijk goed op zoweinig mogelijk plaats gepropt dat je amper de plaats hebt om je erdoor te bewegen. Zelf eventjes in de lavanderia binnengeweest om goeiedag te zeggen. Uiteindelijk was het na 12 uur toen we terugkeerden naar huis. We hadden dus beiden redelijk wat honger, maar wat bleek, er was amper eten in huis en eigenlijk vond ik het ook niet zo lekker vandaag. Er zat veel te veel zout op het vlees. (normaal gezien kookt de meid hier maar met een klein beetje zout, mijn mama legt het zo uit, maar vandaag was het toch een beetje veel te veel.) Na de middag dan nog wat televisie gekeken en we zijn allebei in slaap gevallen. Toen ze vertrokken, heb ik dan weer wat achter de pc gekropen. (ai, de laatste dagen zit ik er veel te veel op, maar het is gewoon omdat er zoweinig te doen is).

Alé dat is het voor de eerst dagen van het nieuwe jaar.
Mama weet jij al wanneer ik precies terugkom, ik hoor van andere AFSers (in andere landen dat zei al weten wanneer ze precies terugkomen).

Volgende week zal je geen nieuw berichtje vinden op mijn blog want ik zit in Roatan en ik denk niet dat ik de tijd zal vinden om iets door te sturen. En ik weet ook helemaal niet of ik daar wel op het internet geraak, want geen idee of er een computer in de buurt zal zijn.
Dus tot binnen 2 weekjes,

Eline xxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten