dinsdag 19 januari 2010

alleen thuis

Hola,

Het is weer tijd om achter de computer te kruipen en een berichtje te typen.

We beginnen bij vorige week dinsdag.
Het internet is vandaag extreem slecht, ik heb enkel mijn berichtje op mijn blog kunnen typen. Dus na een klein uurtje was ik het beu om meer te wachten dan op het internet te zitten. Mijn mama had me wel nog een extra opdrachtje gegeven: haar broer had gevraagd om foto's van hem op een CD te zetten, en aangezien we thuis geen brander hebben moet dat in het internet gebeuren. Geen probleem, het is niet dat ik nog iets anders gepland had vandaag. Door de vele regen ga ik bijna nergens naartoe. Vandaag was het de begrafenis, maar ik had geen zin om te gaan, omdat ik dacht dat ik langer op het internet zou zitten. Eerst was er superveel familie in het internet, maar om 3 uur verdwenen ze allemaal, buiten Oscar die het internet moest openhouden. Dus dan nog wat met hem gepraat en met de andere klanten die kwamen voor kopies enzo. Uiteindelijk rond 4 uur naar huis gegaan, maar toen zag ik dat ik het fototoestel van mijn oom in het internet achter had gelaten, dus nog eens mogen terugkeren. Begint het toch wel niet te regenen (voor de zoveelste keer). Dan maar gewacht tot het ergste voorbij was. Uiteindelijk was het na 5 uur toen ik thuis aankwam en ik had dus wel al wat honger, maar buiten tortilla's en mantequilla was er helemaal niets te vinden. (en ik begin deze combinatie beu te raken).


Over woensdag valt er helemaal niets te vertellen, buiten dat het de hele dag geregend heeft.

Dan donderdag; De eerste dag dat het gestopt was met regenen. Niet dat de zon te zien was, maar ik heb toch mijn kleren gewassen, dat was dringend nodig. Natuurlijk waren die op het einde van de dag nog niet droog, dus morgen mag ik ze nog eens ophangen ('s nachts mag je ze niet laten hangen omdat ze worden gestolen, best vreemd, maar het gebeurd dus echt wel). 's Avonds wel nog naar het gymnasium geweest, en och dat doet deugd na zo een 2 weken niets te doen.

vrijdag: In de namiddag weer naar het internet geweest om mijn foto's van januari op een cd te zetten. Ik had gehoopt dat ze op dezelfde cd als de vorige konden, maar dat lukte dus niet. Daarna nog redelijk wat gepraat met Teffy en een neef van mijn mama die langskwam met zijn vrouw en baby van 5 maand. Ook met een vriend van Oscar wat gebabbeld. Dan terug naar huis, want ik wilde nog naar het gymnasium, nu de zon zijn weg terug heeft gevonden.

zaterdag dan; ik ben heel de dag alleen thuis met mijn broertjes. Mijn ouders zijn naar een weekend met enkele ouders van de kerkgroep. In de dag was de werkster er wel, maar 's avonds dus niet meer. En Greydi was langsgekomen met Bryan, maar die waren om 3 uur weer vertrokken. Greydi had wel gezegd dat ze zou blijven slapen, maar ze is niet komen opdagen (jammer). 's Avonds is de broer van mijn mama nog langsgekomen met wat geld om eten te kopen voor morgen. Eerlijk gezegd ik heb wel wat schrik gehad dat er iets zou gebeuren, eigenlijk meer omdat ik geen nummers voor noodgevallen had gekregen, enkel de nummers van mijn mama en papa had ik , maar die zaten op meer dan een uur rijden.

Zondagmorgen om 7.15 wakkergemaakt (veel te vroeg!) door mijn broertjes omdat ze honger hadden. Dus opgestaan, de pannenkoeken gebakken voor hun, een douche genomen om wakker te worden en dan voor mezelf ook enkele pannenkoeken geprepareerd. Daarna alles redelijk rustig, tot rond 11 uur want plots besefte ik dat er zou moeten gekookt worden. Dus eens goe moeten zoeken naar wat er allemaal in huis was, en wat er moest gekocht worden. Ik heb het op een spaghetti met kaas en hesp gehouden, lekker simpel en niet veel tijd om het klaar te maken. Het enige probleem is dat ze hier in de pulperia's geen hesp hadden, dus veranderd door een soort van worstjes (eigenlijk echt slecht) en de kaas heb ik ook moeten veranderen, maar dat viel nog mee. En ik moet zeggen dat het aardig is gelukt, want mijn broertjes hebben alles opgegeten en Jair zelfs een 2e bord.
Dan in mijn hangmat in slaap gevallen en wakker geworden toen mijn mama en papa rond 2 uur terug thuis kwamen. Dan nog wat rustig de middag doorgebracht en dan naar de Mall en op restaurant. Zalig gegeten; we hadden een grote schotel met vanalles gevraagd voor ons 5. Kip, garnalen, soort biefstukjes, worstjes, ... en met frietjes en tahadas (gebakken bannen) en tortilla's. Enkel kwa groenten was het wat minder: amper chimol en frigoles moet ik niet hebben. Gelukkig dat de bazin me een bordje met salade, tomaten, wortelen en komkommers gegeven. En dan nog een drankje gedronken (heerlijk). Uiteindelijk heb ik wel 200 lempira's bijgelegd, maar geen probleem, voor dit eten zou ik veel meer willen bijleggen.
Daarna nog naar het huis van mijn oma (papa) geweest maar er was helemaal niemand. Dus gebeld om te vragen waar ze zaten en wat bleek, ze waren op een pleintje verderop gaan basketten. Dus wij daar naartoe, en ik heb meegespeeld! Echt zalig, buiten dat ik niet echt de juiste kleren aanhad om te spelen en al helemaal niet de juiste schoenen. Ik verloor ze om de haverklap, dus dan maar besloten om op blote voeten te spelen en daar heb ik me aan mispakt. Toen ik gedaan had met spelen deden mijn voeten goed zeer (ik kon er amper op lopen). We zijn dan nog eerst de auto van de lavanderia gaan ophalen bij mijn oma (mama) maar die wilde eerst niet starten. De batterij is echt al behoorlijk oud. Uiteindelijk gelukkig toch aan de praat gekregen. En dan naar huis, mijn voeten gewassen, want die zagen zo zwart als het maar kon. En na het wassen zagen ze goed rood en branden dat het deed, gloedheet hadden mijn voeten. Dus mijn mama een plant uit de tuin gaan afsnijden (ik denk een soort cactus) en dan mijn voeten met het binnenste daarvan insmeren. Ik moet zeggen dat het echt geholpen heeft. 's Nachts wel nog een keer wakker geworden en dan mijn voeten met aftersun ingesmeerd. Ik heb mijn lesje wel geleerd, niet meer op blote voeten basketten. Ookal had ik me daar supergeamuseerd.

maandag: 's morgens nog enkele pannenkoeken gegeten (met de rest van het deeg van gisteren) en dan redelijk rustig tot rond de middag.
In de namiddag heb ik dan gebeld met AFS omdat mijn visum de 21e vervalt en ik geen problemen wil. Zeggen ze dat ik het nog eens naar tegucigalpa moet opsturen, samen met het paspoort van Alicia, dus ik bel met haar. Wat blijkt zij gaat binnen 2 weken naar Miami (ik wil ook!) dus dan heeft ze haar paspoort nodig. Dus zij bellen met AFS en dan terug naar mij en we moeten onze paspoorten met een postordebedrijf opsturen.

Dus ik naar Alicia en dan naar het postordebedrijf, bleek eerst dat het onlangs is verhuist, dus nog mogen zoeken naar de nieuwe locatie. Daarna nog met mijn mama door het stad gelopen. Eerst naar de bank, en dan nog een T-shirt van het Hondurees voetbal gezocht. Werkelijk meer dan 3 winkels mogen afgaan, nergens hadden ze er nog. Gelukkig in de laatste winkel dat we zouden bezoeken vandaag hadden ze er wel nog. Ze hadden wel ook namaak dat echt een stuk goedkoper waren, maar ik wil wel de originele! En mijn mama had een kaartje waarbij we 10 % korting krijgen, dus cava.
's Avonds zijn dan de meter en peter van mijn broertjes langsgekomen met de kindjes, en ze zijn gebleven tot 9 uur. De hele tijd gebabbeld, de mannen onder elkaar en de vrouwen ook, eigenlijk best grappig om te zien. Over vanalles en nog wat gepraat, uiteraard ook de laatste roddels gehoord.
En toen ze vertrokken waren nog op de computer een update gedaan, want de helft van de internetpagina's kon ik niet openen.


Zo dat is mijn weekje, eindelijk heeft de zon zijn weg terug gevonden. Ik lees ook wat meer de krant nu, kwestie van mijn Spaans wat bij te schaven. Maar eigenlijk is er amper nieuws enkel uit het binnenland. Amper sport, buiten over het Hondurese voetbal. En zelfs over Haïti is er amper nieuws, 1 dag is er wel 2 bladzijden verschenen (laatste van de krant), maar de helft waren fot's, dus echt veel wijzer ben ik er niet uit geworden.

adios, en tot volgende week.

Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten