donderdag 12 november 2009

laatste week (zonder ziekenhuis)

Hola,

Hier ben ik weer met een verslagje. Ik ga de ziekenhuishistorie wel niet nog eens herhalen, daarvoor moet je dat bericht maar appart lezen.

Zondag 1 november: niet echt veel gedaan, want het heeft veel geregend vandaag. In de namiddag wel eventjes naar het kerkhof geweest (het is namelijk allerheiligen) en bloemen bij de graven van familieleden neergelegd. Daarna nog eventjes naar beide oma’s geweest.

2/11 tot 6/11: lees de ziekenhuishistorie

7/11: lang uitgeslapen, er stond niet echt veel gepland vandaag. Ik ben mijn medicatie gaan kopen (antibiotica en vitamines) maar ik had niet genoeg geld bij. Maar hier is dat niet echt een probleem: je koopt gewoon een gedeelte van je medicatie. Ik heb dus al mijn vitamines kunnen kopen (die kostten niet zo veel) en 3 pilletjes antibiotica (waren iets duurder uitgevallen dan verwacht). Zeer vreemd, maar het is hier normaal dat je echt precies de dosis krijgt dat je nodig hebt. Als je 10 pilletjes nodig hebt en in het doosje zitten er 18 pilletjes, gaat de apotheker 10 pilletjes uit het doosje halen en in een zakje steken. Je krijgt ook je voorschrift terug mee naar huis, want daar staat de dosis op (maar vaak kun je dat dus maar half lezen, zeker als de dokter nog eens wat afkortingen gebruikt).
Daarna zijn we nog naar een bijeenkomst geweest bij iemand van de familie net buiten Tocoa. Deze bijeenkomst was er omdat er een jaar geleden iemand zou overleden zijn, en het is hier een gewoonte om na een jaar nog eens samen te komen en te bidden. Het vreemde was wel dat er eigenlijk enkel vrouwen binnen in het huis zaten. De kinderen die speelden liever en de mannen, die zaten in een huis verderop. Daarna kregen we natuurlijk iets te eten. (Ik ben de overvloed aan eten al een beetje gewend, al sla ik het vaak over of laat meer dan de helft liggen). We kregen ook een zakje met overheerlijke broodjes (er zat echt vanalles tussen; koekjes, melkbrood, ...).

8/11: In de namiddag zijn we naar een andere rivier geweest net buiten Tocoa, waar ook een heel deel van mijn papa’s familie woont, om er te gaan zwemmen. Het water in deze rivier is een stuk helderder dan de rivier die door Tocoa stroomt, en er is ook niet zoveel volk. Ik vind het hier een stuk beter dan in de andere rivier, ook is het leuker omdat er een heel deel van de familie is. Enkel 1 iets dat ik niet begrijp: de kinderen hier kunnen echt niet zwemmen, het wordt hun goed nooit aangeleerd, ze leren het op zichzelf, dus eigenlijk is dat enkel ‘’hoe hou ik mezelf boven water’’. Ik vind dat echt gevaarlijk, want een groot stuk van de rivier is zelf te diep voor mij om te kunnen staan, en kindjes van 8 die doen soms eens domme dingen (of de stroom zorgt voor een beetje afdrijving). Gelukkig kijken de ouders in mijn familie echt goed naar hun kindjes, maar er zijn dus al ongelukken gebeurd met kindjes van andere families.
Daarna zijn we met de ganse familie naar het huis van een tante gaan eten: BBQ, kip en een soort biefstuk. En ook tortilla’s en een mix van enkele groentjes (echt lekker). Helaas begon het hard te regenen en koelde het daarom redelijk wat af. (Best dat er een rieten dak was waar we met zijn allen onder konden, het is een beetje te vergelijken met een veranda maar dan zonder glas.

9/11: het heeft vandaag heel veel geregend, al de straten stonden zowat onder water. Dus ik ben vandaag niet naar de dansschool kunnen gaan, want met mijn fietsje is dat een beetje gevaarlijk als je niet ziet waar je fietst (al de stenen enzo in de straten) en ik zou ook al doorweekt aankomen. Dus dat is niet echt een goed idee met dat ik nog maar ziek ben geweest.

10/11: Ook vandaag is het redelijk grijs weer met geregeld een stevige bui. In de namiddag naar de dokter geweest om de draadjes, die nog steeds in mijn hoofd zaten, te laten verwijderen. Eigenlijk heeft de dokter niets gedaan, enkel de verpleegster (die lopen ook bij elke dokter rond) aan het werk gezet en de rekening opgemaakt. Gelukkig kon ik vandaag wel naar het gymnasium, maar het lukte me niet om goed te trainen. Volgens mij is dat het effect van de antibiotica en ook mijn arm die nog een beetje blauw staat werkt daar niet echt aan mee. Dus tijdens de aerobic niet elke oefening kunnen doen. ’s Avonds alleen thuis met mijn broertjes want mijn ouders gingen een zieke gaan bezoeken met de groep van ouders.

11/11: Het heeft zowat de hele nacht geregend, ik ben er dus ook van wakker geworden ’s morgens. En ook de elektriciteit heeft het begeven. Rond 10 uur is dat wel opgelost geraakt, maar de regen heeft echt de hele dag geduurd (als ik zeg dat het een uurje niet geregend heeft zal het al veel zijn) en het kletterd hier ook zo hard op de daken (golfplaten) dus vanaf dat het een beetje spettert, hoor je dat echt goed. En ook het water was vandaag afgesloten, want de regen van de afgelopen dagen heeft ervoor gezorgd dat al de kleideeltje is een de rivier zich volledig met het water hebben gemengd, dus het is echt supervuil.
Er was voor het eerst ook een probleem met het water in de lavanderia, door de overvloedige regen was het water in de tank gaan stijgen (de grond had zijn water afgegeven) met als gevolg dat al de vuiligheid ook was meegestegen en de was niet wit maar bruin uit de wasmachine kwam (was ik eventjes blij dat het niet mijn kleren waren). Gelukkig wilde mijn mama mij vandaag wel voeren naar de dansschool (met de fiets was echt niet mogelijk door het weer). Er was wel echt niet veel volk: ik en nog een andere persoon die ook nieuw was. Dat kwam wel goed uit, want nu konden we veel “nieuwe” passen leren. Voor mij is dat redelijk eenvoudig, dus ik denk dat ik na 3 maanden al de dingen die de leerkracht aanleert ga kunnen (de meeste lessen lijken redelijk goed op elkaar, en in plaats van 1 les te oefenen op salsa en een andere les op tango. Nee, al de dansen worden 1 liedje lang ingeoefend. Zo geraak je ook niet echt vooruit denk ik).

12/11: Ook vandaag was het water nog afgesloten, al was het regenen wel al heel wat geminderd. In de namiddag ben ik weer naar het gymnasium geweest, en deze keer was er echt zot veel volk (het is vakantie). De aerobic is wel een stuk later begonnen dan normaal (de leerkracht moest zijn kindje naar huis brengen, die zei dat het 3 minuten duurde, maar dan weet je dat je minstens een kwartier mag wachten. Er was ook nog een brand in een winkel verderop waardoor je ook nog eens moeilijk kon passeren) waardoor ik niet de hele aerobic heb kunnen uitdoen. Ook deze avond weer alleen met de kindjes, want mijn ouders gingen naar de kerkgroep (ik niet omdat ik nog moest eten, en mijn broertjes omdat die geen zin hadden).

13/11: Ik ben deze morgen vroeg wakker geworden (8 uur) en heb dan maar besloten om naar het gymnasium te gaan rond 9 uur; er was echt niemand anders. Het water in huis is nog steeds afgesloten, waardoor het water om te douchen ook begint te minderen.

Zo dat is het zowat voor de laatste dagen.

Nog een weetje: ik kijk de laatste dagen een stuk minder televisie, het naaiwerkje die mama mij opstuurde begint aardig op te schieten. Als ik verder doe zoals ik nu bezig ben denk ik dat het binnen 2 weekjes af is. En ook de koekjes zijn al wat opgeschoven, ookal probeer ik daar toch een beetje zuinig op te zijn.

Adios,

Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten